Rekvisition i Proceedo
De flesta inköp av avtalade varor och tjänster till kommunens verksamheter görs i inköps- och fakturasystemet Proceedo. Det händer att det saknas avtalade leverantörer för en del varor eller tjänster. Då kan du istället beställa och skriva ut en rekvisition i Proceedo att ta med vid hämtköp. Med hjälp av ordernumret på rekvisitionen kan leverantören enkelt fakturera Haninge kommun.
Kommunen har redan en dialog med näringslivet och butiker i kommunen och uppmanar butikerna att ta emot rekvisitioner – som är ett giltigt betalmedel. Rekvisitionen är giltig i tre månader från det att en chef har attesterat rekvisitionen. Det finns en lathund för hur man tar fram och skriver ut samt hur man leverans-kvitterar rekvisitionen.
Fem fördelar med att använda en rekvisition från Proceedo:
- Du slipper ligga ute med pengar för kommunens räkning och du behöver inte spara och skicka in kvitton för utbetalning på utanordning, eftersom leverantören skickar en faktura till kommunen.
- Chefen ska godkänna köpet innan du handlar.
- På fakturan står ordernumret som matchar mot fakturan. På så sätt hamnar fakturan hos rätt person och betalas direkt när leveranskvittensen är gjord.
- Minskar kostnadskrävande administration och handläggning vid hantering av utlägg och kvitton.
- Kommunen kan lättare följa upp vilka varor och tjänster som saknas på avtal.
Senast uppdaterad: 31 mars 2022