Hej! Du använder en gammal webbläsare

Inom kort kommer vissa funktioner på haninge.se inte fungera med den här gamla webbläsaren. Vi vill gärna ha dig kvar som besökare och rekommenderar att byta till Mozilla Firefox, Google Chrome eller Microsoft Edge.

Rekvisition i Proceedo

De flesta inköp av avtalade varor och tjänster till kommunens verksamheter görs i inköps- och fakturasystemet Proceedo. Det händer att det saknas avtalade leverantörer för en del varor eller tjänster. Då kan du istället beställa och skriva ut en rekvisition i Proceedo att ta med vid hämtköp. Med hjälp av ordernumret på rekvisitionen kan leverantören enkelt fakturera Haninge kommun.

Kommunen har redan en dialog med näringslivet och butiker i kommunen och uppmanar butikerna att ta emot rekvisitioner – som är ett giltigt betalmedel. Rekvisitionen är giltig i tre månader från det att en chef har attesterat rekvisitionen. Det finns en lathund för hur man tar fram och skriver ut samt hur man leverans-kvitterar rekvisitionen. 

Fem fördelar med att använda en rekvisition från Proceedo:

  1. Du slipper ligga ute med pengar för kommunens räkning och du behöver inte spara och skicka in kvitton för utbetalning på utanordning, eftersom leverantören skickar en faktura till kommunen.
  2. Chefen ska godkänna köpet innan du handlar.
  3. På fakturan står ordernumret som matchar mot fakturan. På så sätt hamnar fakturan hos rätt person och betalas direkt när leveranskvittensen är gjord.
  4. Minskar kostnadskrävande administration och handläggning vid hantering av utlägg och kvitton.
  5. Kommunen kan lättare följa upp vilka varor och tjänster som saknas på avtal.

Senast uppdaterad: 31 mars 2022