Hej! Du använder en gammal webbläsare

Inom kort kommer vissa funktioner på haninge.se inte fungera med den här gamla webbläsaren. Vi vill gärna ha dig kvar som besökare och rekommenderar att byta till Mozilla Firefox, Google Chrome eller Microsoft Edge.

Haninge profilerar sig som skolkommun i DN:s temanummer om skolan

Utbildningsförvaltningen medverkar med en större redaktionell annons i Dagens Nyheters temasidor om skolan, som publiceras den 22 mars. Huvudbudskapet är att Haninge skördat nya framgångar som skolkommun med fokus på kvalitet. Annonsen kommer också gå som en digital kampanj under två veckor. Syftet med kampanjen är att främst väcka intresse som arbetsgivare och målgruppen är i första hand lärare och lärarstuderande, i andra hand vårdnadshavare och intresserad allmänhet.

Gemensam porträttbild på cheferna för förskolan och grundskolan Åsa Harge, verksamhetschef förskolan, och Jannica Andreasson, tf. verksamhetschef grundskolan Foto: Fredrik Hjerling

Det finns mycket för Haninge att vara stolt över som skolkommun. I annonsen intervjuas Åsa Harge, verksamhetschef för förskolan, med anledning av att förskolan har mot bakgrund av sin verksamhetsutveckling märkt av ett ökat intresse från andra kommuner och arbetssökande. Även Jannica Andreasson, t.f. verksamhetschef för grundskolan, intervjuas då resultatutvecklingen inom skolan har varit mycket positiv.

Utbildningsförvaltningen har också rankats som en av de 50 mest attraktiva arbetsgivarna inom skolvärlden på senare år i undersökningsföretagets Universums rankningar bland lärare och lärarstuderande. Annonsen lyfter att bakom resultaten ligger ett kvalitets- och utvecklingsarbete men också en kultur inom avdelningarna där man arbetar tillsammans för att nå målen.
DN-annonsen

Gymnasie- och vuxenutbildningen medverkar inte denna gång då de redan har en stor andel behöriga lärare. Men avdelningen har också skördat framgångar då antalet förstahandssökande till Fredrika Bremergymnasiet ökat med 20 procentenheter jämfört med förra året, vilket redan uppmärksammats av media, och vuxenutbildningen lockar många studerande.

Digital kampanj

Temasidorna om skolan når 510 000 läsare via papperstidningen och eDN. Annonsen kommer också gå som en digital kampanj under två veckor där den kommer ha 200 000 visningar.

Den primära målgruppen för annonsen är lärare och lärarstuderande och andra inom utbildningssektorn, den sekundära är vårdnadshavare och intresserad allmänhet i främst Stockholmsområdet. En förhållandevis stor andel lärare och andra yrkesverksamma inom utbildningssektorn prenumererar på DN.

 

 

Senast uppdaterad: 23 mars 2022