Hej! Du använder en gammal webbläsare

Inom kort kommer vissa funktioner på haninge.se inte fungera med den här gamla webbläsaren. Vi vill gärna ha dig kvar som besökare och rekommenderar att byta till Mozilla Firefox, Google Chrome eller Microsoft Edge.

Tjänsteman respektive Kommunikatör i Beredskap införs

Vi lever i en föränderlig omvärld med ett försämrat säkerhetspolitiskt läge. Med funktionen Tjänsteman i Beredskap (TIB) säkerställer vi att kommunen är tillgänglig och beredd utanför ordinarie kontorstid, vid extraordinära händelser. En TIB nås dygnet runt och är kommunens kontaktpunkt gentemot samverkande aktörer, myndigheter samt förvaltningarnas och bolagens ledningsgrupper. Vid händelser tar TIB emot samtal och kan påbörja tidiga åtgärder. TIB kan aktivera Kommunikatör i Beredskap (KIB), för att säkerställa att kriskommunikation sker i ett tidigt läge.

Att arbeta som TIB eller KIB kan vara både krävande och utmanande, men det kan samtidigt vara väldigt stimulerande att vara en del av kommunens krishanteringsorganisation och få möjligheten att göra skillnad, säger Bo Jensen, chef för Enheten Trygghet och säkerhet. Att arbeta som TIB eller KIB kan vara både krävande och utmanande, men det kan samtidigt vara väldigt stimulerande att vara en del av kommunens krishanteringsorganisation och få möjligheten att göra skillnad, säger Bo Jensen, chef för Enheten Trygghet och säkerhet. Foto: Privat.

Haninge kommun behöver ha en fortsatt ökad motståndskraft och beredskap för att snabbt kunna hantera en allvarlig händelse eller kris, oavsett om det sker i vår kommun eller om en händelse någon annanstans påverkar oss och våra verksamheter.

Utöver ansvaret för den egna organisationen och ingående verksamheter har Haninge kommun ett geografiskt områdesansvar enligt lag (SFS 2006:544) om kommuners och regioners åtgärder inför och vid extraordinära händelser i fredstid och höjd beredskap.

Vid allvarliga händelser ska kommunens information till allmänheten ske samordnat. Samverkan och samordning kring planering och förberedande åtgärder ska också ske inom kommunens egen verksamhet. Vi ska även samordna med andra aktörer som vidtar krishanterande åtgärder.

Kommunen inför TIB och KIB 

Funktionerna Tjänsteman i Beredskap (TIB) och Kommunikatör i Beredskap (KIB) säkerställer tillgänglighet och bemanning dygnet runt. Ett beslut är taget att funktionerna TIB och KIB ska vara i drift med början den 1 oktober.

Kommunen söker medarbetare som skulle vilja arbeta som en av våra Tjänstemän i beredskap. Se rekryteringsannonsen för TIB som går ut idag. Funktionen Kommunikatör i Beredskap kommer att bemannas av befintliga kommunikationsutvecklare, som är kopplade till en förvaltning.

Hur är det att arbeta som TIB och KIB?

— Man är utifrån att vara i beredskapsskedet redan i händelsernas centrum. Det kan vara både krävande och utmanande, men det kan samtidigt vara väldigt stimulerande att vara en del av kommunens krishanteringsorganisation och få möjligheten att göra skillnad, säger Bo Jensen, chef för Enheten för Trygghet och säkerhet.

Vad har en så kallad TIB för uppgifter?

— Tjänsteman i Beredskap är kommunledningens beredskap. Vi säkerställer att vi har en tillgänglighet framförallt mot samverkande myndigheter, vid händelser som sker i vår kommun eller någon annanstans, men som direkt eller indirekt påverkar vår verksamhet. En TIB kan påbörja och samordna det inledande arbetet vid en allvarlig händelse eller kris och KIB kan påbörja den interna och externa kriskommunikationen, fortsätter Bo Jensen.

Vilka erfarenheter är meriterande för att arbeta som TIB och KIB?

— Självklart innebär det att förutsättningar för rollen ges i form av introduktion och utbildning. Meriterande är annars erfarenhet av att arbeta i en ledande eller strategisk funktion, kunskap om Haninges geografiska område, en god förståelse för kommunens uppdrag och organisation, samt en förståelse om kommunen som en del av Stockholmsregionen och den samverkan som sker där. Personen ska också ha fått godkänt från sin närmaste chef. Det ordinarie arbetet behöver vara på kontorstid, vilket innebär att det inte går att ha ett skiftarbete eller annat jourarbete om man ska arbeta som TIB eller KIB.

Vilka andra krav finns för att kunna arbeta som TIB och KIB?

— Uppdraget kräver tillgänglighet, beredskap och förmåga. Därför ställs vissa krav på den som bemannar funktionen. Du måste bland annat ha din kommunikationsutrustning tillgänglig, kunna besvara inkommande samtal och kontrollera e-post utan dröjsmål, använda RAKEL-terminal och informationssystemet WIS. När en händelse inträffar ska du ska snarast, redan på distans, kunna påbörja arbetet genom att agera och hantera nödvändiga uppgifter.

— När du har din tjänstgöringsperiod måste du kunna inställa dig på angiven plats inom två timmar och ha tillgång till instruktioner, informationsmaterial och övrig tilldelad utrustning. Du får till exempel inte dricka alkohol eller liknande som påverkar din förmåga att utföra uppdraget.

Hur hänger TIB och KIB ihop och hur arbetar de?

— TIB och KIB arbetar tillsammans som ett team. Vi ska ju kunna leda våra verksamheter även vid en kris eller extraordinära eller allvarliga händelser och kunna agera snabbt och effektivt. Genom att införa funktionerna TIB och KIB kan vi lindra effekten av allvarliga händelser, eftersom vi kan agera tidigt och vi kan försöka motverka händelsens fortsatta förlopp och lindra effekten av konsekvenserna, så att sårbarheten blir så liten som möjligt.

Vad har du själv för erfarenhet inom detta område?

— I mina tidigare roller, exempelvis inom brandförsvaret, finns det en på förhand definierad förmåga som är uppbyggd för att möta ett troligt behov, och när det väl behövs finns redan förmågan att snabbt kunna agera. Kommunen är ingen blåljusverksamhet, men behöver ändå kunna agera tidigt, och även ha en tillfredsställande omvärldsbevakning.

— När vi nu inför TIB och KIB, stärker vi vår beredskap och förmåga genom att ha en organisation som är förberedd. Medborgarna har förväntningar på att kommunen ska upptäcka, reagera och agera tidigt i händelse av en kris, oavsett tidpunkt på dygnet. Även samverkande aktörer (som polisen, brandförsvaret, Regionen, Länsstyrelsen, Trafikverket, andra kommuner och myndigheter) förväntar sig att kunna nå kommunens ledningsfunktion i sådana situationer genom en enda kontaktväg in, oavsett tidpunkt. Det är också viktigt att säkerställa att tidigt och korrekt kunna agera med kriskommunikation, avslutar Bo Jensen.

Senast uppdaterad: 18 maj 2022