Stadsbyggnadsförvaltningen firar högt NKI
Bygglovsavdelningen håller i förra årets fina NKI-resultat (Nöjd Kund Index) på 71 trots högt tryck och coronapandemi. Och trafikenheten ökar inom området markupplåtelse från ett redan högt resultat till hela 86 i NKI.
Som vi tidigare skrivit om har bygglovsavdelningen haft ett extremt högt tryck och arbetat hårt för att hinna med alla ansökningar. Det som förr om åren varit toppar och dalar har nu varit en ständig topp.
– Det är jättekul med så fina siffror och att vi har lyckats hålla i det vi byggt upp, berättar en stolt Rebecca Briving, chef för bygglovsavdelningen. Och mycket är tack vare att vi har roligt på jobbet, stöttar varandra och vill framåt.
Så vad är nästa steg?
– Nu ska vi hålla i det här fina arbetet och fortsätta utveckla verksamheten. Vi håller på att utveckla e-tjänsten för bättre användarvänlighet och vi har börjat titta på hur vi kan robotisera delar av bygglovsprocessen för att korta ned handläggningstiderna. Vi tittar också på om vi kan stärka upp vår rådgivning som vi har ett högt tryck på.
Mycket starkt resultat för markupplåtelser
Helena Hartzell, enhetschef för trafikenheten berättade att medarbetaren Ulrika Berglund är ankaret i handläggningen av markupplåtelser sedan många år.
– Vi har samtidigt jobbat systematiskt med att utveckla verksamheten och förstärkt med fler som arbetar med detta för att göra verksamheten mer robust. Vi har också förbättrat webbsidan och tagit fram förslag på platser där näringsidkare kan söka tillstånd för markupplåtelse. Rekordresultatet för 2021 tror vi beror på att vi har lyckats korta ned handläggningstiderna vilket har stor påverkan på NKI, säger Helena Hartzell.
Undersökningen är upplagd enligt analysmodellen ”Nöjd-kund-index” NKI, vilket är en etablerad modell för att mäta kundnöjdheten gentemot företagare på en skala 0-100, där 100 är högsta betyg. Modellen innebär att man kan jämföra sig över tid och med andra verksamheter. NKI-undersökningen genomförs inom alla partnerkommuner inom Stockholm Business Alliance.
Kommunens samlade nöjd kundindex landar på 78, vilket är det högsta resultatet sedan mätningarna började 2007.
Förbättring även hos privatpersoner
I NKI-undersökningen får även privatpersoner svara på enkäten. Denna del ingår inte i det officiella NKI-resultatet, men bygglov visar under de senaste två åren en märkbar förbättring från 54 till 66 hos denna viktiga målgrupp. Och den förbättringen är mycket betydande eftersom målgruppen privatpersoner har störst andel ärenden till bygglovsavdelningen.
Bygglovsavdelningens och trafikenhetens NKI-resultat firas med tårta på eftermiddagen den 21 april. Vid firandet kommer kommunstyrelsens ordförande Meeri Wasberg och stadsbyggnadsnämndens ordförande Petri Salonen att delta.
Läs mer:
Högst resultat hittills när företagen sätter betyg på Haninge
Senast uppdaterad: 6 maj 2022