Informationsmaterial ska minska riskerna för välfärdsfusk
Social- och äldreförvaltningens arbete med att förebygga fusk och oegentligheter inom välfärden fortsätter. Som ett led i arbetet har vi nu tagit fram informationsmaterial riktat till både chefer och personal inom hemtjänsten – som ska hjälpa till att minska riskerna.

Social- och äldreförvaltningen har fokus på att säkerställa att den enskilde får de insatser som beställts och att rätt ersättning utbetalas till utföraren. För att minska risken för fusk och oegentligheter vill vi göra det tydligare vad man får och inte får göra samt hur man kan upptäcka felen.
Därför har vi tagit fram informationsmaterial som ska guida både chefer och medarbetare som jobbar i privat och offentlig omsorg. Broschyrerna ”Tillsammans mot välfärdsfusk” innehåller bland annat information om ditt ansvar som utförare eller medarbetare, hur du upprätthåller professionella relationer med brukarna, hur insatser registreras korrekt samt hur du ska agera vid misstänka oegentligheter.
Siw Lidestål, social- och äldredirektör, svarar på några frågor om satsningen:
Hur jobbas det med den här frågan i kommunen?
- Tjänstepersoner ska vara uppmärksamma på om de misstänker fusk och anmäla detta. Detta görs kontinuerligt, men det är alltid bra att påminna. Att vi nu har tagit fram broschyrerna med guidning om hur man ska vara uppmärksam på fusk och hur man ska sköta sitt arbete är ett bra steg i det arbetet.
Varför är den här frågan så viktig?
- Detta är en prioriterad fråga av socialnämnden och av äldrenämnden och det ligger därför i vårt uppdrag. Det är viktigt att visa att vi som kommun tar fusk i välfärden på allvar och inte nonchalerar detta. Man ska få det som man blivit beviljad som insats och skattemedel ska användas rätt.
Hur kommer det här materialet att användas i det dagliga arbetet?
- Tanken är att utförarna ska gå igenom materialet med sina medarbetare i samband med anställning och vi rekommenderar också att det diskuteras i personalgruppen med jämna mellanrum.
Hur kommer ni fortsätta att agera i frågan?
- Vi har anställt en person som har ansvar för att granska det som vi misstänker vara oegentligheter i vår verksamhet. Finns det misstanke om brott så anmäler vi det till polisen som tar över. Vi får faktiskt en hel del tips från allmänheten också, som vi granskar och lämnar över till polisen.
Senast uppdaterad: 25 april 2022