Aktivera tillgång till intranätet för dina konsulter
7 december ändras rutinen för intranätaccess för externa användare. Tidigare har alla automatiskt fått åtkomst till intranätet, men framöver behöver du som chef aktivt välja vilka av dina konsulter som ska ha tillgång till HINT.

De konsulter vi redan har påverkas inte av ändringen. Men när du lägger upp ett konto åt en ny konsult, eller om du behöver förlänga en redan anlitad konsult, finns det en kryssruta i MIM som du behöver fylla i. Du hittar knappen under fliken Åtkomst.
MIM är systemet du använder när du hanterar åtkomst till våra IT-system för våra medarbetare, konsulter och elever.
- Bakgrunden till ändringen är att vi har många konsulter som inte har behov av att komma åt intranätet, till exempel de som har väldigt begränsade uppdrag. Generellt vill vi hålla åtkomsten i våra IT-miljöer på den nivå vi behöver för att hålla en hög säkerhet, säger Peter Ranki, förvaltningsledare för teknisk plattform på IT-avdelningen.
Har du frågor om detta är du välkommen att kontakta IT-avdelningens ServiceDesk. Tänk dock på att de inte utför ändringar för dina medarbetare och konsulter i MIM. Men de guidar dig gärna i hur du ska göra.
Senast uppdaterad: 5 december 2022