Nytt ledningssystem för hela UBF
Ett ledningssystem håller nu på att byggas upp i organisationen. Det behövs för att hålla samman en så pass stor förvaltning som utbildningsförvaltningen med sina 2 600 medarbetare. Tanken är att det ska utgöra grunden i det systematiska kvalitetsarbetet, och bidra till en verksamhetsutveckling utifrån enheternas och teamens behov.

Genom ledningssystemet skapas en struktur för hur förvaltningen ska jobba med kvalitet och utveckling. Det är ett viktigt led mot ett sammanhållet utbildningssystem och i längden för att stärka varumärket.
Skolverkets modell
Systemet består av flera nivåer − från enheter, team och nätverk till kommunfullmäktige och utbildningsnämnderna. Arbetssättet utgår från den modell för det systematiska kvalitetsarbetet som Skolverket introducerade för några år sedan på grundskoleavdelningen. Modellen går ut på att identifiera problem, brister och utmaningar i verksamheten för att sedan formulera antaganden om orsaker. Det underlättar genomtänkta beslut om åtgärder. Ambitionen är att komma åt orsaker under ytan för att kunna sätta in insatser som träffar rätt.
Övergripande analyser
Meningen är att resultatet från verksamheternas systematiska kvalitetsarbete ska förmedlas uppåt i organisationen, genom systemet, för att man ska kunna göra analyser på en aggregerad nivå. Aggregerade analyser gör det i sin tur lättare att hantera utmaningar som spänner över enheter och avdelningar, och skapar bättre förutsättningar för att göra rätt prioriteringar.
Samtidigt ska styrsignaler från politisk ledning och förvaltningsledning strömma nedåt i systemet. På så sätt uppstår ett växelspel mellan ledning och verksamheter och politikens vilja kan bli till effekt.
Tre frågor till Henrik Lindh, utbildningsdirektör
Vad är den stora skillnaden mot hur vi jobbar i dag? Det systematiska kvalitetsarbetet sker ju redan på skolorna?
Ja, skolorna har kommit i gång rejält efter Skolverkets insatser. De goda resultaten från arbetet inspirerade oss att se över hur hela förvaltningen skulle kunna arbeta mer med det systematiska kvalitetsarbetet utifrån Skolverkets modell. Så skillnaden är att hela organisationen ska involveras i detta.
Ett nyckelord är ”tillsammans”. Varje enhet ska inte stå ensam med sina utmaningar utan vi ska gemensamt tackla problem som vi delar. På så sätt stärker vi vår förmåga att leda verksamhetsutvecklingen på olika nivåer.
Vad innebär det här för mig som medarbetare? Hur kommer jag märka av att vi har ett ledningssystem?
Enheter, team och nätverk för de prioriterade områdena ska jobba med det systematiska kvalitetsarbetet. Om din enhet inte gjort det tidigare så är tanken att ni ska börja göra det.
Sedan tror jag att när vi varit i gång ett tag kommer märka att vi jobbar med kvalitetsfrågor på ett bättre sätt överlag och att vi blivit en mer sammanhållen organisation där vi jobbar mer över gränserna. Det blir också roligare på jobbet när vi jobbar tillsammans.
När ska ledningssystemet vara sjösatt?
Delar av ledningssystemet är redan i gång. Skolorna har kommit en bit på väg och sedan 1,5 år har vi ett ledningsnätverk där rektorer och andra chefer träffas över gränserna för att diskutera gemensamma utmaningar och lära av varandra.
Vi har också organiserat förvaltningsledningen så att vi kan möta de krav som ledningssystemet ställer på oss. Snart kommer också avdelningarna i gång med sina verksamhetsplaner som är en viktig nyckel i kvalitetsarbetet. Men det kommer uppskattningsvis ta ett par år innan systemets alla kuggar sätter sig och hjulen snurrar på bra.
Senast uppdaterad: 23 september 2021