Hej! Du använder en gammal webbläsare

Inom kort kommer vissa funktioner på haninge.se inte fungera med den här gamla webbläsaren. Vi vill gärna ha dig kvar som besökare och rekommenderar att byta till Mozilla Firefox, Google Chrome eller Microsoft Edge.

Förstudie kring smart medborgardialog startar

Inom ramen för projektet SmartSam (smartare samhällsbyggnadsprocess) drar en förstudie kring smartare medborgardialog igång där ett helhetsgrepp tas kring hur vi kommunicerar internt och externt. I den nyttokostnadsanalys som stadsbyggnadsförvaltningen har gjort identifierades att vi genom att förbättra våra processer och IT-verktyg i kommunikationen kan vinna stora nyttor både internt och externt.

Man som håller mobiltelefon i sina händer Foto: MostPhotos

Idag använder vi som kommun många olika kanaler och verktyg för såväl intern som extern kommunikation. Vår hemsida med tillhörande e-tjänster står som navet i den externa kommunikationen. På hemsidan finns även vår webbkarta samt ett verktyg för 3D-visualisering av nya detaljplaner. Vi kommunicerar mycket via fysiska brevutskick, epost (både funktionsbrevlådor och enskilda handläggare) samt via servicetelefon och vi har också ett ärendehanteringssystem varifrån det kommuniceras direkt. Det pågår förbättringsarbete inom olika avdelningar och enheter för olika delar av processen, där några exempel är utveckling av e-tjänster, användning av Kivra, utveckling av ärendehanteringssystem och att samla in samrådssynpunkter digitalt via vår synpunktshantering.

Nu tar vi ett helhetsgrepp kring detta område i form av en förstudie för att kartlägga nuläge och ta fram en plan framåt gällande verktyg, processer och arbetssätt. Tjänstedesignmetodik kommer att användas för att framförallt få med det externa perspektivet.

Porträttbilder på Martina Melin och Ola Kåberg, AgimaMartina Melin och Ola Kåberg, AgimaFoto: Agima

Två konsulter från Agima, Martina Melin och Ola Kåberg, kommer att projektleda och genomföra förstudien. Martina har arbetat med verksamhetsutveckling inom offentlig sektor i över 12 år med mycket fokus på medborgardialog och digital utveckling. Ola har arbetat som projektledare i många IT relaterade projekt för offentlig sektor. Framförallt med att införa systemstöd och e-tjänster inom samhällsbyggnadsområdet.

Intern kontaktperson är Jessica Moverare, enhetschef på geodataenheten och Johanna Karlsson, avdelningschef på geografisk information är sammankallande för den styrgrupp som håller på att sättas upp. I arbetet kommer medarbetare från stadsbyggnadsförvaltningen, avdelningen mark och exploatering, strategisk planering, kommunikation, IT- och utvecklingsenheten från kommunstyrelseförvaltningen att involveras och bjudas in till intervjuer, möten och workshops. Separat information kommer att gå ut till dessa inom kort.

Förstudien kommer att pågå under hösten och avslutas innan jul.

Senast uppdaterad: 8 oktober 2021