Nu startar direktupphandling av partner för utvärdering
Linda Peltonen, förvaltningsdirektör på kultur- och fritidsförvaltningen, har fattat beslut om en utvärdering av förvaltningens organisation och arbetssätt. Utvärderingen ska göras i samarbete med externa konsulter. Parallellt med att medarbetarna kan lämna synpunkter på hur utvärderingen ska bli så bra som möjligt har arbetsgruppen därför skickat ut en anbudsförfrågan.

- Det är viktigt att vi tar hjälp med utvärderingen eftersom det är ett omfattande uppdrag som vi inte har resurser att utföra själva, säger Linda Peltonen. En oberoende part ger också bättre förutsättningar än om vi utvärderar oss själva. Det är lätt att vara hemmablind.
Kommunen har inget ramavtal kring den här typen av tjänst som förvaltningen efterfrågar och därför görs en s.k. direktupphandling. Arbetsgruppen har nu skickat ut ett underlag till tre olika företag och utifrån det underlag som inkommer väljer arbetsgruppen vem förvaltningen ska samarbeta med.
I den förfrågan som har skickats ut ställs bland annat krav på att en framtida samarbetspartner ska ha erfarenhet av liknande utvärderingar.
- Vi har valt att skicka ut vår förfrågan till PwC, Ernst and Young och Sandahl Partners. Flera av dem har tidigare arbetat med kommunen kring liknande frågor. För oss har det varit viktigt att den vi väljer att arbeta med förstår de speciella förutsättningar som finns i en politiskt styrd organisation.
Uppdraget för samarbetspartnern är öppet och förutsättningslöst:
- Det tål att upprepas att uppdraget inte är att omorganisera förvaltningen utan att utvärdera hur vi arbetar i vår nuvarande struktur och hur vi kan bli mer effektiva. Behovet har uttryckts på olika sätt, både från medarbetare, chefer och fackliga representanter. Syftet är inte att undersöka hur effektiv varje medarbetare är utan hur organisationsstrukturen och våra arbetssätt stödjer förvaltningens effektivitet som helhet för att på bästa sätt nå målen.
Ambitionen är att processen ska vara transparent och utvärderingen finns numera som stående punkt på förvaltningens ledningsgruppsmöten, på chefsträffarna som hålls var sjätte vecka, på APT-möten och på KOFsam.
- I arbetsgruppen märker vi att frågan har diskuterats på en rad APT-möten och vi har fått in synpunkter och funderingar. Det ger oss möjlighet att förtydliga vissa frågor och det gläder mig att man som medarbetare vill bidra och förstå den här processen, säger Linda.
De företag som anbudet skickats ut till har fram till den 9 april på sig att inkomma med underlag. Därefter sker en utvärdering och en samarbetspartner väljs.
Arbetsgruppen:
Förvaltningsdirektör Linda Peltonen
Utvecklingschef Lotta Gusterman
Verksamhetscontroller Anna Törnqvist
Kommunikationstrateg Karin Borgefors
HR Business Partner Rebecka Salomonsson
Senast uppdaterad: 23 mars 2021