Hej! Du använder en gammal webbläsare

Inom kort kommer vissa funktioner på haninge.se inte fungera med den här gamla webbläsaren. Vi vill gärna ha dig kvar som besökare och rekommenderar att byta till Mozilla Firefox, Google Chrome eller Microsoft Edge.

Säkrare inloggning i Lifecare

En del i införandet av verksamhetssystemet Lifecare är att införa lösning för tvåfaktorsinloggning. Tvåfaktorsinloggning betyder att man kompletterar inloggning med användarnamn och lösenord med ytterligare en faktor så som sms, mobilt bank-id eller e-legitimation.

En kvinna tittar på sin mobiltelefon och har en dator i sitt knä. Foto: Mostphotos

Inom avdelningarna arbete och försörjning och individ- och familjeomsorg kommer tvåfaktorsinloggningen ske via sms. Det fungerar på samma sätt som vid arbete via VPN (distansarbete).

I september kommer Lifecare att levereras som molntjänst och då kommer du endast nå Lifecare via tvåfaktorsinloggning. Ni behöver därför förbereda er för användandet av tvåfaktorsinloggning.

Vad ska göras

Tvåfaktorsinloggning ska inom avdelningarna arbete och försörjning och individ- och familjeomsorg ske via sms. Sms:et ska (i enlighet med beslut i operativ styrgrupp för IFO och arbete och försörjning) skickas till medarbetarnas arbetstelefoner.

Därför behöver samtliga medarbetare ha sitt mobiltelefonnummer inlagt i kommunens behörighetsportal MiM. Det är till detta telefonnummer som unika sms-koder kommer att skickas till vid inloggning i Lifecare.

Viktigt: det registrerade mobiltelefonnumret i MiM är också det nummer som unika sms-koder skickas till vid inloggning via VPN (distansarbete). Vid en uppdatering av mobiltelefonnummer kommer alltså även sms-koderna vid distansarbete att skickas till det nya mobiltelefonnumret.

Vem gör vad?

För avdelning arbete och försörjning gäller följande:

  • Ansvarig chef säkerställer att medarbetarnas telefonnummer i MiM är mobiltelefonnummer till medarbetarens arbetstelefon. Vid behov av ändring registrerar chefen ändringen och meddelar medarbetaren att denne nu kommer få sms-koder till sin arbetstelefon.

För avdelning individ- och familjeomsorg gäller följande:

  • Det har identifierats att det finns flertalet registrerade mobiltelefonnummer som inte går till medarbetarnas arbetstelefoner. Servicedesk kommer därför göra en uppdatering av telefonnummer i MiM den 31mars utifrån den förteckning av medarbetarnas arbetstelefonnummer som lämnats till införandeprojektet för Lifecare. Servicedesk kommer att genomföra förändringen utanför kontorstid vilket innebär att medarbetare inom avdelning individ- och familjeomsorg från och med den 1april kommer få utskick av sms-koder till sin arbetstelefon.

Vad gör jag om jag inte får något sms vid inloggning i VPN/Lifecare/annat system som omfattas av sms-inlogg.

Kontakta servicedesk på 08-606 78 00. Troligen är det något fel i det telefonnummer som registrerats i MiM och servicedesk kan hjälpa dig att uppdatera telefonnumret.

Senast uppdaterad: 29 mars 2021