Förändrad supportfunktion - endast samtal från chefer
Som ett led i att förbättra stödet till chefer kommer löneenheten att förändra sin supportfunktion. Från och med den 3 maj kommer löneenheten endast ta emot telefonsamtal från chefer. När du ringer in till telefonslingan får du göra val utifrån vilken förvaltning du tillhör. Den befintliga telefontiden kommer att finnas kvar och det är måndag-fredag mellan 9-11.30 och torsdag mellan 13-15.

Som ett led i att förbättra stödet till chefer så förändrar löneenheten sin supportfunktion. I de allra flesta inkomna ärenden har inte löneenheten befogenhet att göra förändringar utifrån medarbetarens önskemål och måste då hänvisa tillbaka till chef. För att lösa detta så tar löneenheten från och med den tredje maj emot samtal från endast chefer. Den befintliga telefontiden som gäller enbart för chefer finns kvar och är måndag-fredag mellan 9-11.30 och torsdag mellan 13-15.
Bakgrunden till förändringen
Frågor från medarbetare består oftast av ärenden som kräver en åtgärd från chef. Det kan vara fråga om att ändra scheman eller godkänna semestrar med mera. Det handlar om områden där löneenheten inte har mandat att ändra, utifrån medarbetares önskan.
För att inte öka belastningen på chefer har löneenheten som ett led i denna förändring tagit fram en frågor- och svar funktion (FAQ).
Även en E- tjänst för beställning av intyg är under uppbyggnad och beräknas vara i produktion under närmsta månaderna. Denna tjänst kommer att hantera de former av intyg som medarbetarna kan behöva (tex arbetsgivarintyg, inkomstintyg, samt tjänstgöringsintyg.)
I självservice finns som vanligt nödvändig info, så som preliminär lön, antal semesterdagar, sparade semesterdagar, lönespecifikationer och nyttiga länkar till manualer och förmåner.
Frågor från medarbetare
Det går så klart bra för medarbetaren att mejla in sina frågor som i sin tur hanteras efter en förutbestämd ordning. Service level agreement (SLA).
Observera att ärenden som kommer i mejlen avser förändringar av lönen. Frånvaro, arbetade timmar, borttag eller tillägg – dessa kommer inte att åtgärdas av löneenheten utan kommer att hänvisas till närmaste chef.
Senast uppdaterad: 31 mars 2021