Hej! Du använder en gammal webbläsare

Inom kort kommer vissa funktioner på haninge.se inte fungera med den här gamla webbläsaren. Vi vill gärna ha dig kvar som besökare och rekommenderar att byta till Mozilla Firefox, Google Chrome eller Microsoft Edge.

Haninge kommun byter telefonileverantör från Telia till Tele2

Haninge kommun har under hösten 2020 upphandlat ett nytt avtal enligt LOU för telefoni. Ny leverantör efter upphandling blir Tele2. Bytet kommer att ske den 7 september efter kl 18.00.

Kvinna utomhus med en mobiltelefon i sina händer. Foto: Mostphotos

Telefonnummer, både det fasta 08-606 XXXX och mobilnumret 070-1234567, växelnumret 08-606 7000 kommer att vara kvar och de kommer att flyttas över till Tele2 den 7 september efter kl 18.00.

Den nya telefonilösningen innebär nya moderna funktioner:

  • Alla med en smartphone får en app i telefonen där man hanterar sina kontakter och hur man sköter hänvisningar (lunch, sammanträde etc). Där väljer man vilket nummer som man vill ska visas när man ringer till någon: Mitt 08-606 nummer, mobilnummer, växelnummer eller Dolt nummer [Bild på appen].
  • Nytt modernt gränssnitt för hantering av Kundcentersamtal med möjlighet till utveckling av nya funktioner, till exempel chat.
  • Ny sms-tjänst för hantering av grupputskick och medborgarinformation.

Vad händer fram till bytet?

Tele2 genomför nu en utbyggnad med mobilnätsanpassning på de adresser där kommunen ställt krav på förstärkt nät samt att kontroller genomförs av mobiltäckningen i kommunen. Tele2 uppfyller kommunens krav på mobiltäckning i hela Haninge kommun.

Alla som har en anknytning med tillhörande mobilnummer eller ett fristående mobilabonnemang kommer att få ett nytt SIM-kort under perioden 3-8 augusti.

Detta SIM-kort kommer att skickas till din folkbokföringsadress. De abonnemang som används av en funktion, till exempel Förskolan Blåsippan kommer att få SIM-kortet till enhetschefen på den adress där verksamheten finns.

Mobila bredband kommer att flyttas över till Tele2 succesivt med start före midsommar. Där kommer man få ett nytt SIM-kort med ett nytt nummer och efter cirka 2 veckor stängs SIM-kortet från Telia.

Utbildning kommer att erbjudas för användare av de nya funktionerna i lösningen. Denna utbildning kommer ske via Teams. Tider för utbildningar kommer att finnas på HINT.

Manualer och lathundar kommer framåt att finnas för nedladdning på HINT.

För mer information och frågor läs på HINT

Under Stöd- Service/IT-telefoni/Telefoni/Viktig information om ny telefonilösning

Där hittar du också en FAQ

Information kommer även att skickas ut via sms och e-post.

Senast uppdaterad: 7 juli 2021