Hej! Du använder en gammal webbläsare

Inom kort kommer vissa funktioner på haninge.se inte fungera med den här gamla webbläsaren. Vi vill gärna ha dig kvar som besökare och rekommenderar att byta till Mozilla Firefox, Google Chrome eller Microsoft Edge.

Enkät om förvaltningens organisationsstruktur

Organisationsutvärderingen går nu in i sitt andra steg, där medarbetaren kan göra sin röst hörd. Samtliga medarbetare på förvaltningen kommer att få besvara en enkät som skickas ut under vecka 25.

Hand som staplar klossar Foto: Mostphotos

- Under vecka 25 kommer du som medarbetare att få en enkät skickad till dig från Sandahl Partner. Jag hoppas att du tar dig tid att svara på enkäten då det är viktigt att allas röster blir hörda för att vi ska få en så bra bild som möjligt av nuläget, säger Linda Peltonen, kultur- och fritidsdirektör.

Samtliga medarbetare på förvaltningen kommer att få besvara enkäten, som berör områden som formella och informella relationer, roller och förväntningar, måltydlighet, beslut, uppföljning och kommunikationsvägar. Enkätens syfte är att ge ett underlag kring hur förvaltningens organisationsstruktur fungerar idag och hur den kan utvecklas.

Formuläret skickas ut via e-post den 23 juni och sista svarsdag är 31 augusti. Dina svar kommer att hanteras anonymt och sammanställs på gruppnivå.

Tanken med nuvarande organisationsstruktur är:

  • Att möjliggöra att fler beslut fattas närmare verksamheten.
  • Att förvaltningen har tydliga chefsroller samt chefer som har möjlighet och förmåga att arbeta med verksamhetsutveckling.
  • Att förvaltningen skapar mer verksamhet genom samverkan och samarbete med andra delar av kommunen inom givna budgetramar.
  • Att förvaltningens verksamhet bättre motsvarar de behov och önskemål som finns från medborgarna.

Organisationsanalysens kommande delar

I tredje steget i kartläggningen görs intervjuer med samtliga chefer i förvaltningsledningen, förvaltningens chefer, andra chefer samt samordnare. Andra nyckelpersoner kan komma att intervjuas efter överenskommelse med uppdragsgivaren.

Fjärde steget är återrapportering av analysarbetet samt förslag på nästa steg i form av förbättringsåtgärder avseende både struktur och ledarskapsfrågor.
Arbetet kommer att pågå under maj-oktober och en slutrapport med förslag till förbättringar levereras till förvaltningen senast 30 oktober.

Arbetsgruppen

Förvaltningsdirektör Linda Peltonen
Utvecklingschef Lotta Gusterman
Verksamhetscontroller Anna Törnqvist
HR Business Partner Rebecka Salomonsson

Senast uppdaterad: 7 juli 2021