Högt tryck på bygglovsavdelningen – ett kvitto på fortsatt tillväxt
I sommar har bygglovsavdelningen hanterat lika många ärenden som under vårens högintensiva månader. – Bredden på ärendena är stor och vi kan se att såväl privata och kommersiella fastighetsägare verkligen satsar på Haninge. Vi skiljer oss också från övriga Södertörnskommuner genom att vår ärendekurva fortsätter peka uppåt medan våra grannkommuner har börjat skönja en avmattning, säger bygglovschef Rebecca Briving.

Både under juni och juli månad hanterade avdelningen över 100 ärenden per månad att jämföra med drygt 80 ärenden samma period förra året. På den kommersiella sidan fortsätter det komma in bygglovsansökningar för utveckling av industrifastigheter och flerbostadshus, vilket är positivt för kommunens mål att möjliggöra 750 bostäder per år.
Coronapandemin har fortsatt inverkan på de ärenden som kommer in. Privata fastighetsägare anpassar sina enbostadshus för hemarbete genom att inreda vindar, bygga ut, utöka med en attefallare eller att öka standarden i fritidshusen. Avdelningen har också hanterat ett flertal ansökningar om altaner och pooler samt nybyggnad av fritidshus.
Ärendena på bygglovsavdelningen har hanterats med en mindre styrka för att kunna ge medarbetarna semester.
– Jag vill verkligen tacka mina fantastiska medarbetare för att de tagit ett så stort ansvar och förstått vikten av att hjälpas åt under tuffare förutsättningar. Jag är så glad över förmånen att få arbeta med så bra medarbetare och enhetschefer, säger Rebecca Briving.
Under hösten kommer avdelningen att förstärkas med en handläggare för att möta upp efterfrågan. Parallellt fortsätter avdelningens målmedvetna och uthålliga arbete med att utveckla verksamheten för smidigare och effektivare interna processer både inom förvaltningen och förvaltningsgemensamt. Med sikte på att ännu en gång höja resultatet i Stockholm Business Alliance servicemätning (årets resultat landade på 71 för bygglovsavdelningen).
Läs mer om nöjd kundmätningen här: Bästa resultat någonsin för stadsbyggnadsförvaltningen i nöjd kundmätning
Senast uppdaterad: 26 augusti 2021