Byte av telefonleverantör – nya SIM-kort på väg
Den 7 september genomförs ett byte av kommunens telefonleverantör. Samtliga nummer behålls och flyttas över till Tele2. Du som har ett mobilnummer med en anknytning ska byta till nytt SIM-kort den 7 september efter klockan 18.00. Du som har ett fristående mobilabonnemang utan anknytningsnummer ska byta ditt SIM-kort den 25 augusti efter klockan 18.00

Du som har en anknytning med tillhörande mobilnummer eller ett fristående mobilabonnemang, får ett nytt SIM-kort skickat till din folkbokföringsadress i början av augusti. SIM-kort till abonnemang som används av en funktion, som till exempel förskolor och skolor, skickas till enhetschefen på den adress där verksamheten finns.
Om du inte fått ett nytt SIM-kort senast den 10 augusti kontaktar du Servicedesk.
Mobila bredband flyttas över till Tele2 succesivt. Nya SIM-kort skickas ut med ett nytt nummer och cirka två veckor efter att dessa skickats ut, stängs de gamla SIM-korten från Telia.
Läs mer om den nya telefonilösningen
Alla nummer till växel, fast telefoni och mobiltelefoni behålls vid bytet.
Nya funktioner
Den nya telefonilösningen kommer att innebära flera nya moderna funktioner:
• Alla med en smartphone får en app i telefonen för hantering av kontakter och hänvisningar (lunch, sammanträde etc). I appen är det också möjligt att välja vilket nummer som ska visas när du ringer, ditt 08-606 nummer, mobilnummer, växelnummer eller Dolt nummer
• Nytt modernt gränssnitt för hantering av Kundcentersamtal med möjlighet till utveckling av nya funktioner, t ex chat.
• Ny sms-tjänst för hantering av grupputskick och medborgarinformation.
Utbildning i dessa funktioner kommer att erbjuds via Teams.
Senast uppdaterad: 5 augusti 2021