Lönechef Anette Björkqvist om löneskulder
Kommunens revisorer har påpekat att det finns brister avseende kontroller inför löneutbetalningarna, vilket medför att det kan uppstå löneskulder. Vad är det och vad är anledningen? Internkontrollen träffade Anette Björkqvist, lönechef, och ställde några frågor.

Hej Anette! Du är ju lönechef i kommunen och ser mycket bakom kulisserna. Hur vanligt är det att medarbetare drabbas av löneskulder?
— Det händer tyvärr för ofta. Totalt hade kommunen löneskulder på 3,8 miljoner kronor förra året. Medarbetare råkar illa ut för att cheferna inte har gjort sina uppgifter rätt.
Hur menar du? Är det chefens fel?
— Egentligen handlar det inte om fel utan om att hinna göra rätt prioriteringar. Jag har verkligen förståelse för att chefer har mycket att hålla reda på. Jag har ju själv den rollen. Men som sagt det är flera saker som vi chefer måste ha koll på för att alla löneutbetalningar ska bli rätt. En medarbetare som har slutat, kan råka få lönen fortsatt utbetald. En sjukskriven medarbetare kan få lön samtidigt som sjukpenning betalas ut. Och när man är sjuk kanske man inte har en sådan koll på sina utbetalningar som man borde, så detta upptäcks ibland sent. Några medarbetare tror att kommunen inte har kontroll på detta och sätter sprätt på de extra pengarna som kommer.
Men vad händer då?
— Felaktiga löner upptäcks alltid. Och den medarbetare som har fått felaktig lön måste betala tillbaka den. Sedan en tid har skatteverket nya regler som gör att även den skatt som kommunen betalat in i samband med löneutbetalningen måste betalas tillbaka av medarbetaren. En löneutbetalning på 30 823 kronor med inbetald skatt på 9 809 kronor gör då att medarbetaren blir återbetalningsskyldig hela beloppet på 40 632 kronor. Det här har inneburit stora personliga katastrofer för många, även om man får tillbaka skatten i kommande års deklaration.
Okej. Vad ska cheferna göra för att detta inte ska hända?
— Cheferna måste bli bättre på att alltid stoppa löneutbetalningar i tid, då medarbetare inte ska ha lön längre, exempelvis vid sjukskrivningar eller avslut av anställningar. Varje månad kommer en kontrollista i Heroma. Den kallas utanordningslista och visar hur löneutbetalningarna kommer att se ut. Är det något fel där, hinner chefen reagera och det kan åtgärdas innan löneutbetalningen.
Det låter ju inte så svårt…
— Nej, det är det inte. Utanordningslistorna kommer automatiskt. Att titta igenom dem är en rutin som alla chefer måste ha varje månad. Ingen vill ju att våra medarbetare ska ha löneskulder. 3,8 miljoner är ju oerhört mycket pengar. Tänk om vi kunde komma ner till 0 för löneskulder! Det ska bli spännande att jämföra 2021 med förra året! Jag hoppas på betydligt lägre löneskulder framöver.
Intervjun är gjord av Jeanette Winnerstad, controller på kommunstyrelseförvaltningen.
Senast uppdaterad: 7 juli 2021