Hej! Du använder en gammal webbläsare

Inom kort kommer vissa funktioner på haninge.se inte fungera med den här gamla webbläsaren. Vi vill gärna ha dig kvar som besökare och rekommenderar att byta till Mozilla Firefox, Google Chrome eller Microsoft Edge.

Bästa resultat någonsin för stadsbyggnadsförvaltningen i nöjd kundmätning

Haninge kommuns bygglovsavdelnings resultat i Stockholm Business Alliance servicemätning hamnar i år på 71, vilket är en klättring med sju procentenheter sedan mätningens start år 2012. Även området markupplåtelse får ett mycket starkt resultat på 78.

Samlade händer som symboliserar framgång Foto: MostPhotos

– Jag är otroligt glad och stolt över den här stabila uppgången och den visar verkligen på värdet av att arbeta med ständiga förbättringar. Och att vi gör det tillsammans, över förvaltningsgränserna och att vi har en bra dialog med våra externa samarbetspartners, säger förvaltningschef Anna W Haapaniemi.

Trycket på Haninge kommun bygglovsavdelning under coronapandemin har varit och är fortsatt högt.

– Jag är väldigt glad över att vi har kunnat höja vårt resultat när vi har hanterat så många ärenden samtidigt som vi har haft ett stort fokus på rättssäkerheten. Det är en bedrift och vi har medarbetarna att tacka för det fina resultatet. Våra insatser med en ökad tillgänglighet, ett nära ledarskap och bra rekryteringar har gett effekt. Och vi kan se att coronapandemin har gett fördelar i form av en förbättrad digital tillgänglighet som har varit uppskattad av våra kunder, säger bygglovschef Rebecca Briving.

Men bygglovsavdelningen nöjer sig inte med detta resultat. Det systematiska förbättringsarbetet på bygglovsavdelningen inleddes redan för fyra år sedan och efter varje mätning genomför näringslivsenheten och avdelningen en analys för att slipa på handlingsplanen för ett högre resultat. I år var målsättningen att komma över 70 och ambitionen är fortsatt hög.   

Fler förbättringsåtgärder är på gång. Bygglovssidorna på haninge.se finslipas kontinuerligt för att vara så användarvänliga som möjligt.

Stadsbyggnadsförvaltningens arbete med att digitalisera samhällsbyggnadsprocessen kommer också att ge förbättrad service och kvalitet för kunderna menar Rebecca. Närmast i tid är lanseringen ett digitalt e-arkiv där de sökande enkelt kan ta del av sina handlingar och en ny e-tjänst för bygglov. Och snart får avdelningen en utökning av kompetenser med en jurist och en rådgivande bygglovshandläggare för att ännu bättre kunna stötta företag och privatpersoner.

Trafikenheten har också genomfört satsningar som har bidragit till höjningen av resultatet från 72 till 78.

– Vi har förbättrat och utvecklat informationen på hemsida till de som söker markupplåtelse om hur deras ärende hanteras och vi har även digitaliserat processen. Vi har stärkt upp bemanningen så att vi är mindre sårbara, säger Helena Hartzell, tf teknikchef.

Diagram från Nöjd-kund-indexFoto: Haninge kommun

Om servicemätningen

Företag och organisationer som under det senaste året haft kontakt med kommunen har svarat på enkäten. Faktainsamlingen har gjorts av över 500 respondenter och analysen har gjorts av 244 svar. Undersökningen har genomförts under hela 2020.

Undersökningen är upplagd enligt analysmodellen ”Nöjd-kund-index” NKI, vilket är en etablerad modell för att mäta kundnöjdheten på en skala 0-100, där 100 är högsta betyg. NKI-undersökningen genomförs inom alla partnerkommuner inom Stockholm Business Alliance. Tillsammans med SKR har 188 kommuner och 17 förbund deltagit.

Senast uppdaterad: 7 juli 2021