Ambassadörer – med mål att locka nya kollegor
För att kunna sätta Haninge på kartan som arbetsgivare behövs kunskap om vad vi står för som arbetsgivare, våra ambitioner och mål. Men också om platsen Haninge. Vårt arbetsgivarvarumärke hänger ihop med platsens varumärke, de är två delar av samma helhet. På yrkesambassadörernas träff i maj låg fokus på alla de spännande utvecklingsprojekt som vi ser runt om i kommunen.

På träffen var det tre spännande gäster som tog ambassadörerna med på resan mot vad Haninge som plats kommer att utvecklas till och vad det innebär att vi går från förort till stad.
Erika Vikström, processledare för regionala stadskärneutvecklingen, berättade om utvecklingen mot att bli en stad som sker i nära samarbete med några av de största fastighetsutvecklarna, Lovisa Lindmark, marknadsföringsstrateg berättade om ett exempel på hur vi arbetar för att marknadsföra platsen och Magnus Runesson, planchef berättade om hur den nya stadsdelen Vega växer fram.
- Vi var på ett spännande studiebesök i Vega för att se hur den nya stadsdelen kring pendeltågstationen växer fram. Vår planchef Magnus hade tagit med sig en av Stadsbyggnadsförvaltningens tidigare medarbetare (numera pensionär) Rickard Lundin. Rickard var med redan på 1970 talet när de första planerna för Vega lades, berättar Karolin Lundquist på Stadsbyggnadsförvaltningen.
- Det var kul att höra hans perspektiv och om överväganden och beslut som fattades långt tillbaka och som format det Vega vi ser i dag. Det är en av de sakerna som är så häftiga med vår resa från förort till stad att tidsperspektiven ofta är så långa att man inte under ett yrkesliv hinner vara med från start till mål, säger Karolin Lundquist.
- På träffen pratade vi mycket om vad det innebär att vara ambassadör och jag skulle gärna vilja uppmuntra alla härliga kollegor i Haninge att tänka på att vi alla faktiskt är ambassadörer! Vi människor funkar ju så att vi går på rekommendationer från människor vi uppfattar som trovärdiga. Det är därför vi ofta både kollar upp till exempel ett hotell både på deras hemsida och genom andra resenärers omdöme på tex. tripadvisor. Så vi är alltså alla viktiga bärare av hur det är att jobba i Haninge kommun för att kunna locka fler kollegor säger Filip Stålnacke på Stadsbyggnads-förvaltningen.
Fakta om Ambassadörsprogrammet:
Målet med programmet är att stärka kännedomen om kommunen som arbetsgivarvare externt och därmed kunna locka till oss fler duktiga kollegor. Ambassadörerna är viktiga nyckelpersoner i detta och företräder kommunen i olika sammanhang tex på mässor och i digitala kanaler. En annan viktig roll för ambassadörerna är att uppmärksamma vårt arbete kring arbetsgivarvarumärket internt genom att exempelvis hälsa nya kollegor välkomna. Ambassadörerna arbetar till vardags i några av våra bristyrkesgrupper och är utsedda att representera kommunen under en period om två år.
Om du har frågor om programmet kontakta gärna projektledare Pia Leden på HR.
Senast uppdaterad: 24 april 2023