Hej! Du använder en gammal webbläsare

Inom kort kommer vissa funktioner på haninge.se inte fungera med den här gamla webbläsaren. Vi vill gärna ha dig kvar som besökare och rekommenderar att byta till Mozilla Firefox, Google Chrome eller Microsoft Edge.

Aktuellt på SBF

Stadsbyggnadsnämnden tog den 17 oktober beslut om strategi och budget, ny cykelplan och delårsrapporten. På varje avdelning startar nu ett arbete med verksamhetsplaneringen utifrån beslutade strategi och budget.

Stadsbyggnadsnämndens Strategi och budget 2019-2020

– Haninge är en av åtta regionala stadskärnor vilket också gör att vi är en av de kommuner som bygger mest i länet. Vi har påbörjat resan med att omvandla Haninge från förort till stad med fokus på ekonomisk, social och ekologisk hållbarhet. Och Stadsbyggnadsförvaltningen är en viktig kugge i maskineriet för att förverkliga detta. Nu när strategi och budget är beslutat ser vi i ledningsgruppen fram emot att få ta del av medarbetarnas idéer kring hur vi konkret ska gå tillväga för att uppnå våra mål, säger Anna W Haapaniemi.

Ta gärna del av Stadsbyggnadsnämndens Strategi och budget

Hur har det gått hittills?

Vid årets andra delårsrapport redovisar flera avdelningar både lägre intäkter och lägre kostnader för perioden januari till augusti. De lägre kostnaderna är kopplade till fördröjd upphandling och de lägre intäkterna är kopplade till att bygglovsavdelningen får in mindre bygglovsärenden än beräknat. Prognosen för helåret beräknas bli 1,0 mnkr bättre än budget för helåret 2018.

Förvaltningens måluppfyllnad vid halvårsskiftet ser bra ut. Det finns något mål som vi riskerar att inte nå helt eftersom samtliga planerade aktiviteter inte kommer att kunna genomföras. Exempelvis kommer temalekplats i Tungelsta trädgårdspark inte att bli klar i år som planerat.

Ny cykelplan

I dag är det endast 3 % av resorna inom kommunen som görs med cykel.

– Cykelplanen ger oss nu en tydlig plan för hur vi kan förbättra möjligheterna till att välja cykeln som färdmedel samt trafiksäkerheten för cyklisterna, säger Anna W Haapaniemi.

Det är följande mål i cykelplanen som vi ska uppnå:

  • Andelen cykelresor ska utgöra 15 % år 2030
  • Antalet skadade cyklister på det kommunala vägnätet ska minskas med 25 % fram till år 2021 jämfört med antalet under ett genomsnittsår 2010-2014 (26 stycken)
  • Ingen cyklist ska dödas på det kommunala vägnätet år 2021.

För mer information

Agendan från stadsbyggnadsnämnden i korthet

  • Tio medborgarförslag, varav tre om hundrastgårdar
  • Cykelplan
  • Delårsrapport T2
  • Resultat- och investeringsuppföljning
  • Strategi och budget
  • Information till nämnden
    Avfall i kretslopp
    Avfallsansvarig
    Kokningsrekommendation i Handen
    Trafikärenden; trafikverkets vägplan 257, Tungelstavägen samt om Åtgärdsvalsstudie avseende framkomlighet i stomnätet - Gudöbroleden.
  • Fyra tillsynsärenden

För mer information, se respektive ärende och beslut från stadsbyggnadsnämndens sammanträde den 17 oktober 2018

Senast uppdaterad: 11 juni 2022