Insatskollen ger stenkoll
Firat Erik testar, under ett utbildningspass av Insatskollen, hur man med mobilen läser av den NFC-tagg som registrerar när man som hemtjänstpersonal kommer till kunden för att utföra insatser.
Irene Elsberg, enhetschef på Handens hemtjänst, berättar hur personalen kommer att arbeta med Insatskollen.
– Med teknik som många kommuner redan använder, kan vi säkerställa att kunden får precis den insats de har fått beslut om. Vi debiterar just bara också för den faktiska tiden vi är hos dem.
En oro hos många utförare är att det nya arbetssättet innebär att arbetsgivaren ska börja kontrollera personalen, något Irene dementerar,
– Syftet med förändringen är att kunden ska betala för det vi gör, varken mer eller mindre. En positiv bieffekt är tvärtom att vi nu verkligen ser hur lång tid vissa insatser tar och kan återkoppla det till biståndshandläggarna. Vi har säkert kunder där vi behöver utöka tiden vi är hos dem.
Handens hemtjänst var först ut med den nya tekniken i mars 2017. Från mars 2018 börjar också Västerhaninge södra samt den externa utföraren Eveo att använda tekniken.
– Vi hör från andra kommuner att medarbetare både i hemtjänsten och på beställarsidan är mycket nöjda. Framför allt hemtjänstpersonalen upplever mindre stress under arbetsdagen. Jag ser verkligen fram emot att köra igång här hos oss också, säger Tatjana Dimitric enhetschef på Västerhaninge hemtjänst.
Senast uppdaterad: 28 oktober 2021