Hej! Du använder en gammal webbläsare

Inom kort kommer vissa funktioner på haninge.se inte fungera med den här gamla webbläsaren. Vi vill gärna ha dig kvar som besökare och rekommenderar att byta till Mozilla Firefox, Google Chrome eller Microsoft Edge.

Nytt tekniskt hjälpmedel för hela hemtjänsten införs våren 2019

Insatskollen innebär att hemtjänstpersonalen registrerar alla utförda  hjälpinsatser. Detta för att säkerställa att kunderna får precis den insats de fått beslut om och att debitering av insatser sker för den faktiska tiden som personalen är hos kunden. Vi har ställt några frågor till Camilla Jeppsson, enhetschef samt Fredrik Holmström, avdelningschef inom hemtjänsten kring detta.

Camilla Jeppsson, enhetschef på Jordbro hemtjänst, vad innebär insatskollen för din personal?
Det positiva är att det kommer att uppmärksammas hur lång tid besöken tar och det skapar en förutsättning både för beställare och utförare att säkerställa att kunden får den hjälp han eller hon behöver. Behovet hos kund kommer bli lättare att se. Medarbetarna är positiva till insatskollen och tror att det kommer bli ett bra sätt att arbeta på.

På vilket sätt kommer kunderna att märka av införandet av insatskollen?
Vi tror att kunderna kommer att känna en ökad trygghet då det registreras vilka insatser som utförs samt att kunderna får betala för just den tiden hjälpen utförs av hemtjänsten. Det kommer att sitta en tagg i form av ett klistermärke hemma hos varje kund vid ytterdörren där medarbetarna kommer att registrera besöken, i övrigt kommer det inte att påverka kunden.

Fredrik Holmström, avdelningschef för avdelningen för ordinärt boende, vad betyder införandet av insatskollen för verksamheten i stort?
Införandet av insatskollen kommer att innebära ett helt nytt sätt för oss att följa upp insatserna vi utför på ett rättssäkert sätt, att alla våra kunder får det som är beslutat och i rätt tid. Systemet genererar också nyckeltal som vi kan använda oss av vid exempelvis uppföljning av ersättningen.

Av våra fyra hemtjänstenheter i egen regi så använder två redan insatskollen. Det fungerar mycket bra även om det varit en uppstartssträcka.

Har du erfarenhet av insatskollen sedan tidigare?
Hos min förra arbetsgivare använde vi oss av insatskollen med stor fördel.

Senast uppdaterad: 28 oktober 2021