Hej! Du använder en gammal webbläsare

Inom kort kommer vissa funktioner på haninge.se inte fungera med den här gamla webbläsaren. Vi vill gärna ha dig kvar som besökare och rekommenderar att byta till Mozilla Firefox, Google Chrome eller Microsoft Edge.

Särskilt stöd

Här kan du läsa om vilket stöd barn och elever kan få i förskola och skola. Du får veta vilket stöd som finns och hur du kan få hjälp.

En del elever behöver extra stöd

för att klara skolarbetet.

De kan få hjälp av till exempel

speciallärare, läkare eller psykologer.

 

Vissa elever behöver så mycket stöd

att de inte kan gå i vanlig skola.

Då kan de gå i anpassad skola.

Anpassad skola är en skolform

för elever som har stora svårigheter

att lära sig i samma takt som andra.

I anpassad skola är grupperna mindre,

och eleverna får mer hjälp och mer tid.

 

Det finns anpassad skola

för både grundskolebarn

och gymnasieungdomar.

 

Vill du veta mer?

Prata med kommunens studie‑ och yrkesvägledare.

Telefon: 08-606 92 56

Senast uppdaterad: 26 februari 2026