Internationella skolkonferensen researchED, 6 maj 2023
Haninge kommun har för sjätte gången fått förtroendet att leda den prestigefyllda internationella skolkonferensen researchED. ResearchED riktar sig till alla som är intresserade av skolutveckling och den senaste forskningen inom pedagogik: lärare, rektorer, annan skolpersonal, vårdnadshavare och många fler. På researchED samlas forskare och experter inom olika pedagogiska områden för växande kunskapsutbyten.

Tid: Lördag den 6 maj 2023 klockan 9.00–16.00
Plats: Fredrika Bremergymnasiet
Biljetter: Köps via researchEDs webb. Använd koden HANINGE2023 för 10 % rabatt vid köp av 10 biljetter eller fler.
Varmt välkommen!
Talarlista
Inspirerande talare inom pedagogik från: Australien, Belgien, Finland, Nederländerna, Norge, Sverige, UK och USA.
Lotta Edholm
Minister of Education, the Swedish government, Sweden
Lotta sends a specially filmed message to researschED Scandinavia.
Maria Sundén Jelmini
Author of "Supermetoderna - forskarnas fem bästa strategier för att lyckas i skolan", Science journalist at Svenska Dagbladet, Sweden
Maria, vetenskapsjournalist på SvD och författare, berättar om konkreta tips på studiestrategier för att lyckas i skolan. Föreläsningen vänder sig till lärare, studenter och föräldrar.
Emma Leijnse
Reporter at Sydsvenskan, Winner of "Guldpennan" 2018, "Sommarpratare" 2019, author of "I en annan klass" and ""Fördel kvinna - den tysta utbildningsrevolutionen", Sweden
Vilka är konsekvenserna av den växande klyftan - för barnen, skolorna och samhället? Emma Leijnse, prisbelönt journalist på Sydsvenskan och framgångsrik författare och sommarpratare, lyfter fakta och problematiserar denna mycket angelägna fråga.
Dylan Wiliam
Teacher, researcher, writer, Emeritus Professor, USA
Torkel Klingberg
Professor Karolinska Institutet, Sweden
Torkel Klingberg, professor i kognitiv neurovetenskap vid Karolinska Institutet, beskriver utifrån sitt forskningsfält, de kognitiva aspekterna, och beskriver de senaste forskningen kring hur digitaliseringen påverkar arbetsminne, koncentrationsförmåga och inlärning.
Jannica Andreasson
Head of Compulsory schools in Haninge municipality, Sweden
Hur kan en utvecklingsorganisation arbeta för ökad likvärdighet genom kvalitet i undervisning som gynnar eleverna? Haninges eminenta verksamhetschef för grundskolan, Jannica Andreason, delar kunskaper och erfarenheter samt blickar framåt.
Åsa Melander
PhD candidate, University of Roehampton, UK
Corinne Settle
Senior Educational Lead, SSAT (Schools, Students and Teachers network), UK
Implementera och bädda in formativ bedömning – en externt utvärderad modell för lärares lärande som ger avtryck på eleverna resultat. Corinne berättar om den starka evidensbasen för kompetensutvecklingsprogrammet som lyckats. Hon delar med sig av nyckelfaktorer från dess effektiva genomförande.
Anette Jahnke and Åsa Hirsh
Anette Jahnke: PhD, Researcher/project leader at Ifous and senior lecturer at University of Gothenburg, Sweden
Åsa Hirsh: Associate Professor, University of Gothenburg, Sweden
Hur kan hinder undanröjas så att behovsbaserad undervisningsutvecklande verkstad blir verklighet? Åsa Hirsh diskuterar med Anette Jahnke vilka hinder som kan finnas för att möta elevernas behov.
Michael Chiles
Assistant Principal & Principal examiner, King's Leadership Academy, UK
Maria Bengtsson Hurtig
Development manager, SENCO, Sorunda RO Nynäshamn municipality, Sweden
Jessica Berggren
Lector Hjulsta primary school and researcher Department of Teaching and Learning, University of Stockholm, Sweden
Silvia Kunitz
Associate Professor, Linköping University, Sweden
Béatrice Gibbs
Lector, Fredrika Bremer high school, Haninge, Sweden
Hanna Mulder
Physical education teacher, Fredrika Bremer high school, Haninge, Sweden
Mathilda Appelgren
Teacher physical education, Fredrika Bremer high school, Haninge, Sweden
Josh Goodrich
Steplab, Founder and CEO | Deputy Principal, Aim North London, UK
Josh Goodrichs presentation ger en överblick över vad beläggen kring instructional coaching säger oss, vad det är och hur man implementerar det effektivt i skolor.
Claire Hill
Strategic Director at Steplab, Aim North London, UK
Med utgångspunkten att läroplansutveckling i teori och lärarutveckling i praktik går hand i hand kommer föredraget att utforska hur vi kan stödja lärare att utveckla och leverera en effektiv kursplan.
Beth Greville-Giddings
Learning and development lead, Raleigh Education Trust, UK
Alva Appelgren
PhD Author of the book New Perspectives on Learning – Cognitive Science for Teachers, Sweden
Karl Larsson
Director of education, Swedish National Agency for Education, Sweden
Hur är det egentligen med bildningsbegreppet? Karl Larsson, utbildningsråd på Skolverket, riktar strålkastaren på bildningsbegreppet samt reder ut en hel del missförstånd gällande Lgr22.
Marcus Danielsson
Lead teacher and CPD coach, Sweden
Anna Danielsson
Lead teacher and CPD coach, Sweden
Kate Jones
Senior Associate for Teaching & Learning with Evidence based education, UK
Per Båvner
Senior officer at Swedish Techers' Union (Sveriges lärare), Sweden
Jonas Vlachos
Professor, University of Stockholm, Sweden
Hur har nationella proven påverkat lärares hälsa? Jonas Vlachos, professor i nationalekonomi på Stockholms universitet, presenterar och problamtiserar överraskande resultat.
Elisabet Nihlfors
Professor, University of Uppsala, Sweden
Tredje rum med yta för samverkan i ögonhöjd mellan skola och akademi. Högst nödvändigt men är det ens möjligt? Elisabets Nihlfors, professor, berättar om den nationella ULF-satsningen.
Jonas Linderoth and Erik Winerö
Jonas Linderoth: Professor, Department of education, communication and learning, University of Gothenburg, Sweden
Erik Winerö: Upper secondary teacher and PhD-student University of Gothenburg, Sweden
Kan man undervisa på vetenskaplig grund i svensk skola? Vilka förutsättningar har svensk skola för att jobba evidensbaserat? Om detta kommer professor Jonas Linderoth och läraren och doktoranden Erik Winerö att tala om på konferensen.
Bruce Robertson
Headteacher (Berwickshire High School), author, trainer & consultant, UK
Eva Hartell
PhD, Head of research at Dep of Ed in Haninge, researcher at KTH & Ambassador for researchED Scandinavia, Sweden
Arnold Pears
Professor, Department of Learning in Engineering Sciences, KTH, Sweden
Vad är det Chat-GPT och vilka konsekvenser kommer det få för lärares undervisningspraktiker? Svårt att säga men Arnold Pears, professor på KTH, ger en kvalificerad gissning.
Paul Kirschner
Emeritus Professor at the Open Universiteit, Guest professor at Thomas More University of Applied Sciences, Owner kirschner-ED, Netherlands
Vad har kognitiv psykologi gjort för oss lärare? I sitt föredrag diskuterar Paul Kirschner bland annat vad som är lärande (i motsats till prestation) och hur vi bör undervisa.
K-ULF team
Practioner based research partnership KTH, Haninge, Lidingö, Värmdö, Stockholm, NTI & Nynäshamn, Sweden
Den här presentationen beskriver ett projekt som utvecklar STEM-utbildning och en agenda för social rättvisa och lika möjligheter. K-ULF-projektet (kompenserande undervisning och lärande genom praktikledd forskning) tar ett utforskande tillvägagångssätt för att utveckla och utvärdera modeller för deltagande praktikledd forskning. Satsningen är ett samarbete mellan akademin och det svenska skolsystemet.
Cecilia Kozma
PhD, Project manager for K-ULF, Sweden
Marcus Lithander
PhD, Research engineer and instructional designer researscher at KTH, Sweden
Olga Viberg
Associate Professor, KTH, Sweden
Pedro de Bruyckere
Lecture and researcher, University of Ultrecht, Head of LeerPunt, Belgium
Maja Holmqvist
Erasmus och programme officer at UHR (Swedish Council for Highter Education), Sweden
Susanne Ribbesjö
Erasmus och programme officer, Sweden
Petra Petersen
PhD, Senior Lecture, Department of Child and Youth Studies, Stockholm University, Sweden
Hur kan digitala resurser användas för att övervinna utmaningar inom förskolan? En stor utmaning i förskoleundervisningen är att se till att barn har möjlighet att använda och utveckla sina modersmål och nationella minoritetsspråk. Vad händer när förskollärarna inte talar barnens språk? Kan digital teknik vara en resurs för att möta dessa utmaningar och vilka är begränsningarna? Om detta berättar fil.dr. Petra Petersen, forskare på Stockholms universitet.
Jonathan Firth
Senior Teching Fellow, Universit of Strathclyde, Scotland, UK
Hur hanterar man missuppfattningar kring studiestrategier? I det här föredraget kommer dr Jonathan Firth, från University of Strathclyde, att förklara varför missuppfattningar gällande studiestrategier uppstår hos studenter. Han kommer även diskutera kraftfulla sätt att stödja dem mot bättre metakognition och effektivare studievanor.
Mikko-Jussi Laakso
Turku Research Institute for Learning Analytics, University of Turku, Finland
Dr Mikko-Jussi Laakso, docent och Director of the Turku Research Institute for Learning Analytics vid Åbo Universitet, berättar om deras prisbelönta arbete kring learning analytics. Presentationen börjar med en kort introduktion till ämnena följt av en beskrivning av ”Från lärare till lärare” – initiativ. Därefter presenteras finska framgångshistorier. Den sista delen av presentationen fokuserar på principer för att utveckla forskningsbaserat och datainspirerat Teaching and Learning-ekosystem i stor skala.
Jenny Sellberg
Director of education, Swedish National Agency of Education, Sweden
Jenny Sellberg pratar bland annat om hur digital teknik kan implementeras, hur tillgången ser ut till olika digitala verktyg för barn, elever och personal samt hur digitala verktyg och system påverkar det praktiska arbetet.
Maria Andrée
Professor Department of Teaching and Learning University of Stockholm, Sweden
Barbara Wasson
Professor and Director, Centre for the Science of Learning & Technology (SLATE), University of Bergen, Norway
Under föreläsningen med Barbara Wasson, professor och föreståndare för SLATEgruppen på Universitet i Bergen, kommer deltagarna öka sin förståelse för vikten av datakompetens. Deltagarna kommer att ha lärt sig nya datakompetenskoncept relaterade till tekniska, etiska och juridiska aspekter av datahantering.
Andrew Watson
President and Founder, Translate the Brain, USA
Sally Windsor
Senior Lecture, University of Gothenburg, Sweden and Australia
David Goodwin
Writer and illustrator of educational ideas, Assistent Principal and geography teacher in Grimsby, UK
Researched i Haninge tidigare år
Fakta om konferensen
ResearchED som har sitt ursprung i Storbritannien, är en ideell lärardriven organisation. Konferensen har tidigare hållits i London, Sydney, New York, Göteborg. Pretoria, Melbourne och Washington.
Organisationen researchED
www.researched.org.uk
Twitter
@researchED1
#rEDHan
KONTAKT
Eva Hartell, lektor
08-606 82 45
eva.hartell@haninge.se
Senast uppdaterad: 29 mars 2023