Strandskydd
På denna sida hittar du information om de handlingar vi behöver få in av dig vid ansökan om dispens. Efter vår första granskning kan vi behöva begära ytterligare handlingar.
Checklista vid ansökan om strandskyddsdispens
Ansökan
- En ansökan måste alltid innehålla vilken fastighet den avser, dina adress- och kontaktuppgifter med personnummer samt underskrift.
- Det ska också tydligt framgå vad ansökan gäller genom att kryssa i den åtgärd som ansökan avser.
- Om fakturan ska betalas av någon annan än dig ska du skicka med en fullmakt.
Situationsplan på tomtkarta
- Nuvarande byggnader och eventuella bryggor ska ritas ut med mått till fastighetsgränser.
- Beställning av tomtkarta görs via e-tjänst för tomtkarta
Beskrivning av ärendet
- Beskriv platsen, vad ska uppföras, ska något rivas, vilken typ av växtlighet som idag finns på platsen.
- Hur är det tänkt att byggnationen ska utföras, hur forslas material fram och tillbaka från platsen.
Ritningar
- Vid byggnad, så ska fasadritningar på byggnadens samtliga fasader med dörrar och fönster utritade med mått. Byggnadens höjd ska även framgå.
- Vid brygga, enkel ritning där bryggans dimensioner, utformning och material framgår.
Fotografier
- Fotografier som visar platsen där åtgärden är tänkt att utföras samt omgivning runt om platsen. Om det inte framgår tydligt var åtgärden ska placeras så markera det på fotot.
Skicka in handlingarna
- Som privatperson kan du ansöka direkt via vår e-tjänst med Bank-ID.
- Om du hellre vill använda e-post, eller om du ansöker för ett företag, skickar du in blanketten och handlingarna till teambygglov@haninge.se.
Ansök om bygglov, anmälan eller dispens
Som privatperson eller representant för ett företag kan du ansöka om lov (bygglov, marklov och rivningslov), strandskyddsdispens eller göra en anmälan.
Kontakt
Bygglovscenter
08-606 83 72
bygglov@haninge.se
Observera –alla uppgifter du lämnar blir allmän handling.
Senast uppdaterad: 22 oktober 2025