Avgifter och taxor
Kommunen tar ut avgifter för handläggning av ärenden som bygglov, marklov, rivningslov, strandskyddsdispens, förhandsbesked och anmälningar. Avgifterna finns i Stadsbyggnadsnämndens taxa, som beslutas och uppdateras varje år av kommunfullmäktige. Vilken taxa som gäller beror på vilket år ansökan eller anmälan kom in till kommunen.
Taxa 2026
För ansökningar som kommit in efter 1 januari 2026 gäller 2026 års taxa:
Taxa 2025
För ansökningar som kommit in efter 1 januari 2025 gäller 2025 års taxa:
Kostnader utöver bygglov
Utöver bygglovsavgiften kan du det finnas andra kostnader som inte tas ut av bygglovsavdelningen, till exempel:
Planavgifter för ansökningar som skickades in före 2025 hittar du i tidigare taxor nedan.
Planavgift tas ut vid ny- eller tillbyggnad av en- eller tvåbostadshus och komplementbyggnader inom detaljplaner av typen omvandlingsplan.
Här hittar du tidigare års taxor
Ansökningar som kommit in efter 1 januari 2024 omfattas av 2024 års taxa:
Ansökningar som kommit in efter 1 januari 2023 omfattas av 2023 års taxa:
Ansökningar som kommit in efter 1 januari 2022 omfattas av 2022 års taxa:
Ansökningar som kommit in mellan 1 april 2021 och 31 december 2021 omfattas av 2021 års taxa:
Ansökningar som kommit in efter 31 mars 2020 omfattas av 2020 års taxa:
Hur betalar jag avgiften?
Du får en faktura efter att ditt beslut är klart. Oftast skickas den månaden efter att du fått beslutet.
Kontakt
Telefon: 08-606 83 72
E-post: bygglov@haninge.se
Observera – alla uppgifter du lämnar blir allmän handling.
Senast uppdaterad: 19 december 2025