Haningeelever bidrar till forskning om barns hälsa
Elever från Tungelsta skola i Haninge är med och driver forskningen framåt i ett nationellt projekt om barns hälsa. Genom initiativet Forskarhjälpen, som samordnas av Nobelprismuseet, samarbetar högstadieelever med forskare från Karolinska Institutet för att undersöka hur barns utemiljöer påverkar deras välmående.
I årets projekt samlar eleverna in jord- och sandprover från förskolegårdar. Proverna analyseras sedan av forskare för att studera den mikrobiologiska mångfalden – ett område där tidigare forskning har visat att en rik bakterieflora kan minska risken för allergier hos barn.
– Det känns som att man får göra något för samhället, säger Baltazar Kiraly, en av de deltagande eleverna. Tillsammans med klasskamraterna Sonja Sultani, Mikaela Hoffman och Charlie Ekelund har han under våren och hösten bidragit med insamling av prover.
Projektet är inne på sitt fjärde år på Tungelsta skola och har blivit ett uppskattat inslag i undervisningen. Läraren Ulf Johansson ser stora pedagogiska vinster:
– Elevernas kreativitet får verkligen komma fram. Det här kopplar till flera delar i läroplanen och ger dem en konkret bild av hur forskning går till.
Forskarhjälpen ger inte bara eleverna en chans att bidra till aktuell forskning, det väcker också intresse för vetenskapliga yrken. Många av eleverna vittnar om att de fått en ny förståelse för forskaryrket och vad det innebär.
Tungelsta skolas medverkan i Forskarhjälpen tidigare år
Relaterad information
Senast uppdaterad: 16 oktober 2025