Haninge startar kontaktcenter – för bättre service till invånare och företagare
Haninge kommun tar nu ett stort steg mot förbättrad service och ökad tillgänglighet. Från och med våren 2027 införs ett nytt kontaktcenter som ska göra det enklare för alla invånare, företagare och besökare att få svar på frågor och hjälp med sina ärenden. Det beslutade kommunstyrelsen den 1 december 2025.
Foto: Johan Gustafsson
Det ska bli lättare att få hjälp oavsett om kontakten sker fysiskt eller via telefon, e-post, chatt eller digitala tjänster.
– Detta blir ytterligare ett steg i arbetet med att förbättra servicen till invånare och företagare. Det nya kontaktcentret ska leda till kortare svarstider, en mer enhetlig ärendehantering och ökad nöjdhet för de tusentals människor som utnyttjar våra tjänster varje år, säger Sven Gustafsson (M), kommunstyrelsens ordförande, Haninge kommun.
Hjälp direkt
Syftet med kontaktcentret är att skapa en tydlig och samordnad väg in till kommunen. Genom att samla kommunens första linje av service på ett ställe blir det lättare att få rätt hjälp direkt. Målet är att 70–80 procent av alla inkommande frågor ska kunna besvaras redan vid första kontakten.
Öppnar 1 april 2027
Under 2026 påbörjas ett införandeprojekt där arbetssätt, systemstöd, kunskapsdatabas och organisation formas. Själva kontaktcentret planeras att öppna den 1 april 2027.
Senast uppdaterad: 2 december 2025