Hej! Du använder en gammal webbläsare

Inom kort kommer vissa funktioner på haninge.se inte fungera med den här gamla webbläsaren. Vi vill gärna ha dig kvar som besökare och rekommenderar att byta till Mozilla Firefox, Google Chrome eller Microsoft Edge.

Ny e-tjänst för orosanmälningar

Du kanske redan använt eller läst om den – Haninge kommuns e-tjänst för orosanmälningar för barn och unga. Den lanserades 1 april och har redan genererat fler orosanmälningar, inte minst från skolpersonal. Läs om hur e-tjänsten kom till och hur enheten för barn, unga och vuxna arbetar för att få ut bästa möjliga effekt av satsningen.

Ung man som sitter vid en dator Foto: Mostphotos

På social- och äldreförvaltningen arbetar Jennie Adelöw, enhetschef för mottagningen för barn, unga och vuxna inom det som kallas Första linjens socialtjänst. När digitala idéer ska bli till verkliga tjänster på kommunen finns nyttokalkylering som stöd.

Genom nyttokalkylering arbetar man strukturerat för att värdera de nyttor som en investering kan ge. Kanske är dess främsta styrka att de medarbetare som berörs av förändringen också är de som värderar nyttorna. Tillsammans med systemförvaltare och projektledare tittade Jennie Adelöw på hur idén om digitala orosanmälningar kunde bli verklighet och hur förändringen kunde ge så stor nytta som möjligt till såväl kommunens invånare som inom kommunens egen verksamhet.

Hur hjälpte arbetet med nyttokalkylen er tycker du?

- Det hjälpte oss att tänka till kring varför vi vill införa digitala orosanmälningar, och på vilket sätt det förbättrar vår verksamhet, både internt och externt. Det som jag tyckte var extra viktigt var att tänka till kring de hinder som kunde uppstå och göra en plan kring vad vi behöver göra för att kunna nå målen och minimera hindren. Vi har nu gjort en första analys för de första 6 månader och vidtagit några åtgärder för att öka användningen av digitala orosanmälningar. Utan nyttokalkylen hade detta moment lätt tappats bort och arbetet hade upplevts som slutfört när förändringen var genomförd, säger Jennie

E-tjänsten möter ett behov som finns i samhället, men det ena utesluter inte det andra, man måste kunna göra anmälningar på andra sätt också, säger Jennie.

- Huvudsaken är att man gör en anmälan. E-tjänsten är till för att sänka tröskeln för det, så att vi kan komma in tidigare med förebyggande insatser.

Har du en idé om något vi kan digitalisera inom verksamheterna? Lämna den här Här kan du också läsa mer om den digitaliseringsresan som social- och äldreförvaltningen i Haninge gör och hur arbetet går till där nyttokalkyler är en viktig del.

Senast uppdaterad: 19 september 2024