Hej! Du använder en gammal webbläsare

Inom kort kommer vissa funktioner på haninge.se inte fungera med den här gamla webbläsaren. Vi vill gärna ha dig kvar som besökare och rekommenderar att byta till Mozilla Firefox, Google Chrome eller Microsoft Edge.

Sagt i förvaltningsledningen 4 december 2024

Under veckans möte diskuterade ledningen rekommendationer från genomlysningen av socialnämnden såsom att arbeta med övergripande nyckeltal. Vi pratade om ledning och styrning för åtgärdsplaner som ska följas upp varannan vecka. När det gäller budget för 2025 måste vi bland annat planera inköp och göra bra upphandlingar.

Social- och äldreförvaltningens ledningsgrupp. Från vänster: Marie Ivarsson, Lina Wahrenby (ingår inte längre), Maria Porshage, Linda Fällgren, Lotta Wigen, Sofie Stener, Anna Sörman och Mikael Birgegård. Foto: Lena Kangevik

Genomlysning socialnämnden

Projektledare Malin Westerback och controller Christoffer Andreasson gav en fortsatt presentation av utmaningar och rekommendationer. Några rekommendationer är:

  • mer kvalitativa och kontinuerliga åtgärdsplaner
  • skapa en övergripande plan för att bättre kunna prioritera
  • starta en projektgrupp med specialister för att stötta verksamheten i förflyttningar som behöver göras
  • arbeta mer med övergripande nyckeltal

Ledning och styrning åtgärdsplaner 2025

Förvaltningsdirektör Lotta Wigen presenterade hur vi ska arbeta med ledning och styrning när det gäller åtgärdsplaner. Det är ett utmanande ekonomiskt läge och vi behöver ha än mer koll på siffror och åtgärder. Varje led av chefer behöver ta ägandeskap. Vi har tydliga och bra åtgärdsplaner och kommer följa upp dessa varannan vecka.

Åtgärder:

  • ny process för individutskottet för att säkra samarbete politik och förvaltning och kvalitet
  • ta fram indikatorer för att kunna följa faktisk progress i arbetet
  • säkerställa att aktiviteter i åtgärdsplanerna har tydliga ansvar och är tidsatta
  • särskild uppföljning med alla chefer inom områden med störst utmaningar
  • uppdrag till respektive verksamhetsområde att göra en extern uppföljning av myndighetsutövningen för att säkerställa att vi har en rättssäker handläggning

Det är som sagt ett utmanade läge men vi vet vad vi behöver göra som förvaltning och vi jobbar på med det. 

Budget 2025

Controllerchef Åsa Appelgren presenterade budgetplaneringen för 2025. Vilka som ska göra vad och när för att underlätta och vara effektiva. En del kostnader kommer tas centralt såsom fruktkorgar. Vi tar fram principer vad gäller till exempel konferenser så att vi har ett helhetstänk. Samt hur vi använder statsbidrag.

Nu är det mer eller mindre stopp på inköp som görs ad hoc, vi måste planera och göra bra upphandlingar för att få bra priser. Vi alla måste tänka på hela Social- och äldreförvaltningen, hela kommunen och använda oss av de avtal som redan finns, istället för att göra direktupphandlingar som kan vara kostnadsdrivande.

Senast uppdaterad: 6 december 2024