Hej! Du använder en gammal webbläsare

Inom kort kommer vissa funktioner på haninge.se inte fungera med den här gamla webbläsaren. Vi vill gärna ha dig kvar som besökare och rekommenderar att byta till Mozilla Firefox, Google Chrome eller Microsoft Edge.

Ny organisation på HR-avdelningen och utvecklingsavdelningen

Den 1 februari 2025 träder organisationsförändringar i kraft på HR-avdelningen respektive utvecklingsavdelningen. Syftet med förändringarna är att renodla och anpassa avdelningarna utifrån verksamheternas behov och att effektivisera arbetssätt. Tanken är att frigöra tid för att bättre möta kommunens prioriterade frågor och utvecklingsbehov samt höja servicenivån till förvaltningarna.

Foto: Mostphotos

Under de kommande åren behöver kommunstyrelseförvaltningen stärka arbetet med att biträda kommunstyrelsen i styrningen, ledningen och samordningen av kommunen samt förbättra stödet till förvaltningarna. Mot bakgrund av detta har HR-direktören respektive utvecklingsdirektören sett över sina organisationer för att säkerställa att resurserna används på bästa möjliga sätt.

Översynen har resulterat i förslag till organisationsförändringar som avdelningsdirektörerna i dag, den 12 november, har fattat beslut om. Besluten har tagits efter risk- och konsekvensanalyser och samverkan med de fackliga organisationerna.

Omorganisationerna har ytterst sin grund i den politiska visionen och kommunfullmäktiges mål om att skapa en kostnadseffektiv organisation med fokus på kärnuppdraget.

Det här innebär beslutet

HR- och utvecklingsavdelningarna har ett kommunövergripande ansvar för att leverera ett ändamålsenligt, tydligt, effektivt och verksamhetsnära stöd. Arbetet på de båda avdelningarna kommer nu att anpassas och renodlas med fokus på att höja servicenivån, effektivisera arbetssätten och frigöra tid för kommunens utvecklingsbehov och prioriterade frågor.

Förändringarna innebär specifikt följande för avdelningarna:

  • Utvecklingsavdelningen (kommunikation, IT, digitalisering och utveckling, service) ska utveckla stödet till förvaltningarna och stärka den kommunövergripande samordningen av digitalisering och verksamhetsutveckling. En centraliserad kommunikationsenhet ska skapas och enheten för budget- och skuldrådgivning flyttar till serviceenheten. Utvecklingsenheten avvecklas, samtidigt som tre nya roller skapas direkt under utvecklingsdirektören med uppdraget att arbeta med samordningen av digitalisering och verksamhetsutveckling. 
  • HR-avdelningen (personalpolitik och verksamhetsnära HR-stöd) kommer få två nya enheter - strategisk HR och verksamhetsnära HR-stöd. Syftet är att stärka stödet till förvaltningarna och att skapa en enhetlig, effektiv och utvecklande personalpolitik. Inga förändringar genomförs på löneenheten.

Omorganisationen innebär att antalet tjänster på de båda avdelningarna förändras, att roller avvecklas och att nya roller inrättas. Organisationsförändringarna träder i kraft den 1 februari 2025.

Senast uppdaterad: 12 november 2024