Månadsbrev från Lotta november 2024
I brevet skriver Lotta om nämndernas prognoser, engagemanget på Ledarforum, positiv utkomst av utförardialoger och en ny digital tjänst för invånare.

Hej,
November månads nämnder är nu genomförda. Båda nämnderna hade budgetuppföljning på agendan. Äldrenämndens prognos är försämrad. Den ligger nu på -32,6 miljoner kronor. Den ökade kostnaden beror främst på underskottet inom hemtjänsten i egen regi och att antalet brukare med beslut om särskilt boende har ökat med tio individer mellan september och oktober månad 2024.
Socialnämndens prognos är förbättrad sedan tertialrapport 2 och ligger nu på -98 miljoner kronor. Åtgärderna inom framför allt individ- och familjeomsorgen har nu börjat ge effekt.
Socialnämnden beslutade också om att anta en ny riktlinje för bostadssociala insatser. En bostadssocial insats kan till exempel vara genomgångsbostad eller träningslägenhet. Syftet med riktlinjen är att vägleda till enhetliga bedömningsgrunder och säkerställa likabehandling och rättssäkerhet.
Jag vill också dela med mig av fler viktiga och bra saker som vi gör på förvaltningen.
För ett par veckor sedan hade vi Ledningsforum som samlar nästan 100 chefer, verksamhetsutvecklare och utvecklingsledare på social-och äldreförvaltningen. Där var det engagemang, driv och en enorm samlad kompetens! Vi diskuterade strategiska frågor 2024, aktiviteter för 2025, processarbete och avvikelsehantering. Det var härligt att avsluta en vecka genom att få vara en del i den gemenskapen!
Innan sommaren inledde vi arbetet med utförardialoger som är en del av arbetet med att utveckla kvalitet i verksamheten. Utförardialogerna syftar bland annat till att säkerställa ett gott samarbete mellan beställare och utförare samt att utveckla omsorgstjänsterna. Temat för respektive dialog utgår från förvaltningens prioriterade områden och omfattar för närvarande kvalitet i verksamheten, beredskap, digitalt först, processbaserat arbetssätt och välfärdsbrott.
Utöver utförardialoger är våra utförare delaktiga i arbetet med att få till bra upphandlingsunderlag genom bland annat Request for information (RFI) och extern remiss. I november bjöd förvaltningen in utförare som har visat intresse av att gå med i äldrenämndens nya valfrihetssystem (LOV) för särskilt boende. Utförarna var mycket nöjda över hur Haninge kommun har arbetat för att lyssna in deras intressen och ge svar på frågor där kommunen inte tillmötesgår deras önskemål vilket är väldigt positivt!
Vi har lanserat en ny digital tjänst där äldre och personer med funktionshinder kan ansöka om sådant som hemtjänst, dagverksamhet och boendestöd. Via den digitala tjänsten kan invånarna snabbt och smidigt skicka in ansökan och följa alla steg i ansökan online, istället för att fylla i papper eller ringa till kommunen (vill man skicka in blankett eller ringa så går det självklart att göra det också). Ett av stegen framåt i den digitala utvecklingen.
Ja, det är mycket bra på gång i förvaltningen!
Hälsningar
Lotta Wigen
Senast uppdaterad: 21 februari 2025