Flera positiva svar i nya brukarundersökningen
Haninges äldre trivs på kommunens boenden. Det visar årets brukarundersökning från Socialstyrelsen. I undersökningen där äldre på särskilda boenden får svara på frågor, sticker Haninges kommunala boenden ut med flera positiva faktorer.

I vår kommun känner sig våra äldre trygga (89 procent), de har förtroende för personalen och tycker att den är kompetent. Detta kan hänga ihop med att de äldre uppskattar att personalen förstår och talar svenska (85 procent). Dessutom uppskattar brukare på både de kommunala och de privata boendena i vår kommun att de har nära till naturen och upplever att de får komma ut mer än brukare i resten av Stockholms län.
– Brukarundersökningen visar att våra äldre i stor utsträckning tycker att vår personal pratar tillräckligt bra svenska. Det är förstås bra, säger Carl-Magnus Kinnander, områdeschef äldreomsorgen och betonar att arbetet med att språksäkra verksamheterna inom äldreomsorgen fortsätter.
Nästa år startar språkbedömning vid nyanställningar
– En av åtgärderna är att vi ska börja göra bedömningar av kunskapen i svenska inför att vi anställer ny personal. Det arbetet startar under nästa år och är i enlighet med äldrenämndens mål, alltså det beslut som politikerna har tagit, säger Carl-Magnus Kinnander.
I helhetsbedömningen, efter att de 27 olika indikatorerna har räknats samman, har Haninges kommunala särskilda boenden 85 procent nöjda brukare. De privata har 73 procent nöjda brukare och jämförelsekommunerna har 78 procent nöjda brukare.
Naturligtvis finns det utvecklingsområden också. Maten kan till exempel bli godare och aktiviteterna på våra kommunala boenden kan bli roligare och mer meningsfulla.
Hemtjänsten har några utvecklingsområden
I den del av Brukarundersökningen som handlar om Hemtjänsten finns det fler utvecklingsområden. De som använder Hemtjänsten känner sig fortfarande trygga (82 procent) och känner sig väl bemötta (95 procent). Dessa siffror är ungefär desamma för både kommunala och privata hemtjänstföretag över hela länet. Däremot skulle fler brukare kunna bli mer nöjda om de upplevde att fler medarbetare inom hemtjänsten pratade och förstod svenska bättre. Här får vår kommunala hemtjänst något lägre betyg än övriga.
På helheten, efter att de 21 indikatorerna har räknats samman, får Haninges kommunala hemtjänst 77 procent nöjda brukare, kommunens privata utförare får 82 procent och i hela länet är 80 procent brukare nöjda med sin hemtjänst.
Socialstyrelsens brukarundersökning
Görs årligen av Socialstyrelsen sedan flera år tillbaka.
Undersökningen
- består av två delar: en för Säbo- särskilt boende för äldre, och en för Hemtjänsten.
- utgår både från ett myndighetsperspektiv och ett utförandeperspektiv.
- fokuserar på hur individen uppfattar insats, boende och kvalitet.
Haninge Säbo-undersökning:
- skiftande svarsfrekvens mellan boenden.
- deltog 44 procent av alla brukare.
- innefattade 27 indikatorer.
Haninge Hemtjänst-undersökning:
- skiftande svarsfrekvens, enbart fyra privata utförare finns med i sammanställningen.
- deltog totalt 58 procent av alla brukare.
- innefattade 21 indikatorer.
Senast uppdaterad: 7 november 2024