Använd inte din arbetsmejl för privata inköp
Använd inte din mejladress på din arbetsplats när du beställer varor inför Black Friday, jul eller andra tillfällen. Det finns en stor risk att bluffmejl som skickas för att likna de företag du just beställt från går till en länk som innehåller en skadlig kod. Med ett klick kan du råka öppna kommunens IT-miljö för någon som inte ska vara där.
Var rädd om din arbetsmejladress. Vid flera tillfällen de senaste åren har medarbetare klickat på länkar med leveransinformation som skickats från budfirmor eller webbutiker. Dessa meddelanden ser ut att komma från välkända varumärken där du handlat. Råkar du klicka på fel länk kan du oavsiktligt öppna kommunens IT-miljö för oinbjudna.
Använd därför inte din arbetsmejl för information om privata beställningar och leveranser. Undvik även att använda ditt arbetsmobilnummer för privata beställningar, det ökar risken för falska länkar på SMS.
Om olyckan ändå händer...
Om du skulle råka klicka på en falsk länk är det viktigt att du snabbt berättar det för Servicedesk. Ring dem på telefonnummer 7800 och berätta vad som hänt, mejla om det sker efter arbetstid. De hjälper dig och kan vidta åtgärder för att skydda vår IT-miljö, Du ska också alltid och så fort som möjligt byta lösenord via pwd.haninge.se. Vi har bra skydd på våra datorer, men det är alltid bra att informera och vara förberedd. Det sämsta du kan göra är att låtsas som om det inte hänt - då kan det gå riktigt illa.
Senast uppdaterad: 27 november 2024