Hej! Du använder en gammal webbläsare

Inom kort kommer vissa funktioner på haninge.se inte fungera med den här gamla webbläsaren. Vi vill gärna ha dig kvar som besökare och rekommenderar att byta till Mozilla Firefox, Google Chrome eller Microsoft Edge.

Södertörns upphandlingsnämnd upphör 30 juni

Sedan 2012 har Haninge och Nynäshamn haft en gemensam upphandlingsnämnd som ansvarat för alla upphandlingar som genomförts i de båda kommunerna. Nu kommer samarbetet att avvecklas. Ansvaret för upphandlingsfrågor flyttas i stället över till respektive kommun.

Bild på liggande pärmar med papper i. Foto: Mostphotos.com

Kommunfullmäktige Haninge och Nynäshamn har beslutat att avsluta samarbetet med gemensam upphandlingsnämnd. Södertörns Upphandlingsnämnd avvecklas därför från och med 30 juni i år.

Upphandlingsenheten finns kvar

Upphandlingsenheten, som redan i dag finns organisatoriskt under ekonomiavdelningen, kommer även fortsättningsvis att göra samtliga upphandlingar åt Haninge kommuns förvaltningar, Tornberget Fastighetsförvaltnings AB och Haninge Bostäder, men utan den formella samordningen med Nynäshamn. Det innebär att vi bättre kan fokusera på Haninges behov av inköp och upphandling och möjliggöra för bättre affärer. Haninge kommun tar över upphandlingsverksamheten från Södertörns upphandlingsnämnd. Information från Södertörns upphandlingsnämnds webbplats kommer att flyttas in på vår webbplats haninge.se

Beslutanderätten flyttas

Ny delegationsordning och nya styrdokument kommer att beslutas under våren och gälla från och med 1 juli. Mer information om detta kommer kommuniceras löpande. Fram till dess att nämnden avvecklas vid halvårsskiftet gäller nuvarande delegationsordning utan förändring.

När nämnden avvecklas den 30 juni kommer ett visst samarbete kring upphandlingsfrågor finnas kvar i form av en avtalssamverkan. I praktiken innebär det att Haninge kommun kan komma att genomföra upphandlingar åt Nynäshamns kommun.

 

Frågor och svar

Jag behöver göra en upphandling, vem vänder jag mig till då?

Fram till den 30 juni är arbetssättet precis som idag, det vill säga att du vänder dig till Upphandling Södertörn. Efter halvårsskiftet vänder du dig till kommunens egna upphandlingsenhet inom ekonomiavdelningen.

Gäller alla rutiner för upphandling fortsatt?

Alla rutiner gäller precis som vanligt fram till att något annat meddelats.

Vilken nämnd kommer ha ansvaret för kommunens upphandlingar?

Framtida styrdokument såsom policy, riktlinjer och delegationsordningar är ännu inte beslutade. Upphandlingsenheten kommer dock även fortsättningsvis att vara den centrala enhet som ansvarar för att tillsammans med respektive förvaltning/bolag genomföra samtliga upphandlingar. Ingen nämnd behöver således anställa egna upphandlare. Beslutanderätten vid upphandling kommer sedan att fördelas mellan nämnderna, vilket innebär att rätten att fatta beslut i nämndspecifika upphandlingar med största sannolikhet kommer att tillfalla berörd nämnd. Beslutanderätten i sådana upphandlingar som berör flera nämnder kommer att landa på kommunstyrelsen.

Senast uppdaterad: 11 mars 2024