Hej! Du använder en gammal webbläsare

Inom kort kommer vissa funktioner på haninge.se inte fungera med den här gamla webbläsaren. Vi vill gärna ha dig kvar som besökare och rekommenderar att byta till Mozilla Firefox, Google Chrome eller Microsoft Edge.

Sagt i förvaltningsledningen 4 mars

Under veckans möte behandlades bland annat mål och nyckeltal för förvaltningens lokalförsörjning, rollfördelningen i vårt kommande digitaliseringsarbete och fredagens ledningsforum.

Social- och äldreförvaltningens ledningsgrupp. Från vänster: Irene Bratli Lundmark, Anna Sörman, Lotta Wigen, Maria Porshage, Linda Fällgren, Anna Hannerskär, Marie Ivarsson och Malin Westerback.

Workshop om lokalförsörjning på förvaltningen

Maria Lindskog, lokalstrateg på social- och äldreförvaltningen, höll i en workshop om lokalförsörjning och hur förvaltningen kan utnyttja våra lokaler på mest effektivt sätt.

Kommunens lokalförsörjningsprocess är en långsiktig process som kräver god framförhållning och samverkan på övergripande nivå i kommunens förvaltningar och dess bolag. I mål och budget står bland annat att ”varje nämnd har ansvar för att ständigt hålla frågan om effektivt lokalutnyttjande aktuell”.

Maria gick först igenom de dokument och policyers som finns att förhålla sig till i kommunen, exempelvis lokalförsörjningspolicyn. Därefter hade förvaltningsledningen en workshop om vad vi som förvaltning skulle kunna sätta för mål och nyckeltal för att kunna uppfylla målen i mål och budget 2024–2027 kopplat till lokalförsörjningsprocessen. Utifrån workshopen kommer Maria Lindskog sammanställa ett förslag som förvaltningsledningen kan ta beslut om.

Rollerna i digitaliseringsarbetet

Marie Ivarsson, biträdande förvaltningsdirektör, höll i en diskussion om rollfördelningen i förvaltningens kommande digitaliseringsarbete. Digitalisering är ett av de prioriterade områdena i årets verksamhetsplan och en viktig del av vår verksamhetsutveckling. Vi befinner oss i ett uppstartsläge där det finns digitaliseringsplaner för förvaltningen men där vi nu behöver planera för genomförandet på bästa sätt.

För att underlätta processen ser förvaltningsledningen behovet att förtydliga vilket ansvar som ligger hos roller i staben som arbetar med digitalisering och vilket ansvar som ligger på roller inom verksamhetsområdena. Var och av vem hålls arbetet ihop och behöver vi kompetensutveckling internt eller behöver vi ta in externa kompetenser? Förvaltningsledningen beslutade att ha ett separat uppstartsmöte för vart och ett av våra tre verksamhetsområden, där verksamhetsområdeschef, verksamhetsutvecklare, medarbetare från stab som arbetar med digitalisering samt andra viktiga nyckelroller planerar för hur arbetet ska utföras framåt.

Rollbeskrivningar i staben för stöd och administration

Malin Westerback, tillförordnad chef för staben för stöd och administration, presenterade ett förslag på nya rollbeskrivningar och målsättning för staben för stöd och administration och dess roller. Förvaltningsledningen fick komma med input och tankar på förslaget. I nästa steg kommer förslaget att sammanställas och presenteras för medarbetare på staben och därefter informeras om på lokal samverkan.

Ledningsforum 8 mars – Tema mål- och resultatstyrning

På fredag är det ledningsforum för social- och äldreförvaltningens chefer och verksamhetsutvecklare.  Marie Ivarsson, biträdande förvaltningschef, gick igenom agendan inför dagen. Temat är mål och resultatstyrning, vilket är ett av de fem prioriterade områdena i årets verksamhetsplan.

Senast uppdaterad: 10 april 2024