Hej! Du använder en gammal webbläsare

Inom kort kommer vissa funktioner på haninge.se inte fungera med den här gamla webbläsaren. Vi vill gärna ha dig kvar som besökare och rekommenderar att byta till Mozilla Firefox, Google Chrome eller Microsoft Edge.

Så framtidssäkras social- och äldreförvaltningen genom digitalisering

Just nu pågår ett stort arbete med att digitalisera social- och äldreförvaltningen. Men vad innebär det arbetet? Och vad har vi för nytta av det? Vi träffar biträdande social- och äldredirektör Marie Ivarsson, sammankallande i förvaltningens styrgrupp för digitalisering och förvaltning, och låter henne berätta varför digitaliseringen är så viktig och varför hon finner uppdraget så intressant.

En kvinna ler mot kameran Marie Ivarsson, biträdande social- och äldredirektör. Foto: Privat

Hej Marie, vill du berätta lite för oss om din roll i SÄF:s utvecklingsarbete med stöd av digital teknik?

– Mitt övergripande uppdrag är att utveckla organisationens förmåga till omvärldsspaning, innovation, digitalisering och övrigt strategiskt utvecklingsarbete. Syftet med uppdraget är att framtidssäkra förvaltningens organisation och förbereda oss på framtidens socialtjänst.

Varför är digitaliseringen så viktig? 

– Digitaliseringen är viktig ur många perspektiv och kan därför vara en lösning till flera olika utmaningar. För det första har invånarna i Haninge rätt till bästa möjliga socialtjänst och äldreomsorg. Genom att använda den teknik som finns kan vi använda vår tid på ett bättre sätt och freda det enskilda mötet med individen. Vi måste även möta upp invånarnas förväntningar på en modern socialtjänst.  
 
– Vi har utmaningar kopplat till kompetensförsörjning och resursfrågan, både nu och i framtiden. Därför behöver vi ställa om och hitta nya lösningar och arbetssätt. För att skickliga personer ska fortsätta att söka sig till oss måste vi också kunna erbjuda dem bra verktyg och arbetsförutsättningar, så att deras kompetens verkligen tas tillvara. 

Kan du ge några konkreta exempel på när digitalisering varit till nytta för SÄF?

– De digitala ronderna på våra särskilda boenden är en effektivisering som snabbat på och tillgängliggjort mer tid för de boende. Digitala trygghetslarm hos äldre ökar känslan av trygghet och ger fler möjligheten att kunna leva i sitt eget hem. Sedan inför vi e-tjänster för att underlätta för invånare eller samverkansparter. Ett exempel på e-tjänst som förenklar är en e-tjänst för orosanmälan gällande barn och unga. 

Vad är på gång inom SÄF den närmaste tiden?

– Vi har flera stora projekt på gång, exempelvis upphandlas just nu nya digitala trygghetslås inom hemtjänsten. Dessa gör att vi inte behöver åka till något kontor och hämta nycklar när vi får in ett larm. På så sätt kan vi snabbare hjälpa den som larmat. Användarna får även koll på vem som varit inne i deras hem. En bonus är såklart att vi även minskar klimatavtrycket genom att vi får färre eller i alla fall kortare resor. Det finns även ekonomiska vinster med de digitala trygghetslåsen då restiden minskar och överlämning av nycklar inte behöver ske.

– Vi kommer även att införa digitala matinköp för alla som har hemtjänst. Denna förändring minskar tunga lyft för våra medarbetare, den minskar vår miljöpåverkan, och den sparar tid.

– Genom den statistikutveckling som pågår blir vi en mer kunskapsbaserad socialtjänst som kan säkerställa att våra insatser ger resultat för våra målgrupper, vilket innebär att vi kan erbjuda rätt stöd i rätt omfattning. Det är ett viktigt steg i linje med intentionerna bakom den nya socialtjänstlagen som kommer under 2025. 

Styrgruppen för digitalisering och förvaltning lanserar nu en sida på HINT för digitalisering på SÄF – vad är tanken att den ska bidra med?

– Sidan ska stödja organisationen genom att fungera som en sammanhållen informationsplats för vårt digitala utvecklingsarbete. Här kan man bland annat: 
lämna förslag på utveckling; se vilka aktiviteter vi arbetar med just nu och vad som är på gång; läsa om hur vi styr vår utveckling med hjälp av digital teknik; ta del av intervjuer och goda exempel för att inspireras till nya arbetssätt; samt ta del av system- och processtöd inom området.

Det märks att du är väldigt engagerad i de här frågorna. Vad är det som gör digitalisering så intressant?

– Det som är särskilt intressant med utvecklingen med stöd av digital teknik är att det kräver samarbete mellan olika kompetenser. Det kan handla om att föra samman kompetens inom informationssäkerhet, teknik, juridik, kommunikation och verksamhetskunskap. Det kräver också att vi är nyfikna på och utgår från verkliga behov både hos både brukare och kunder men också medarbetare i verksamheten för att vi ska hämta hem nyttan med digitalisering. Det är utmanande och lärorikt men framförallt så roligt att arbeta tillsammans i dessa frågor!  

Innan vi avrundar, har du några avslutande medskick?

– Vad vi inte pratat om är hur vi kan använda AI i vår socialtjänst. Vi behöver utforska hur vi kan använda AI i vårt arbete på bästa sätt och sätta oss i förarsätet för att styra detta arbete. Det finns många frågor att utforska eller ta efter andra kommuner som går före.  Kan vi få stöd av AI för vägledning till vilka insatser som passar bäst för en individ eller vägledning för andra beslut? Kan vi minska administration med AI? Kan vi höja kvaliteten i utredningar med hjälp av AI som ett stöd för oerfarna socialsekreterare och säkerställa att beslut bygger på bästa tillgängliga kunskap? Kan vi arbeta mer proaktivt genom att analysera data och förebygga fall inom äldreomsorgen? 

Fakta: Digitalt först

I både socialnämnden och äldrenämnden har politikerna en tydlig inriktning för arbetet framåt och det är principen om “digitalt först”. Det är också ett prioriterat område i Social- och äldreförvaltningens verksamhetsplan för 2024. Förvaltningen har därför tillsatt en styrgrupp för digitalisering och förvaltning. Sammankallande är Marie Ivarsson, biträdande social- och äldredirektör.

Senast uppdaterad: 22 mars 2024