Hej! Du använder en gammal webbläsare

Inom kort kommer vissa funktioner på haninge.se inte fungera med den här gamla webbläsaren. Vi vill gärna ha dig kvar som besökare och rekommenderar att byta till Mozilla Firefox, Google Chrome eller Microsoft Edge.

Nyfiken på Tvärförbindelse Södertörn och kommunens roll i projektet?

Tvärförbindelse Södertörn är ett komplext projekt med många intressen som ska samordnas och som kommer att pågå många år framöver. Vi har träffat Magnus Ståhl som är samordnande projektledare för kommunen i projektet Tvärförbindelse Södertörn.

Magnus, vad innebär det att vara samordnande projektledare i detta projekt?

– Min roll som projektledare är att säkra att kommunens insatser inom olika berörda förvaltningar fungerar väl och har den framdrift som krävs för genomförandet av Tvärförbindelse Södertörn, där kommunens åtaganden och intressen för att möta framtida behov ur ett helhetsperspektiv säkerställs.

Jag säger som en kollega brukar säga, detta är ett tvärvetenskapligt projekt med många teknikområden som behöver samordnas. Det är verkligen en ynnest att vara en del av detta spännande projekt.

Vilka utmaningar ser du inom projektet?

– Utöver komplexiteten med många intressen som ska samordnas är det ett projekt som kommer att pågå under många år framöver. Det gör att det sannolikt kommer påverkas av omvärldsförändringar och få ändrade förutsättningar. Därför är det angeläget att skapa robusthet och kontinuitet inom organisationen, det gör vi genom att jobba agilt och med återkommande erfarenhetsåterföring.

Berätta om projektgruppen, vilka områden ingår i den från Haninge kommun?

– Det är ett projekt som inkluderar många teknikområden från vatten och avlopp till gestaltning. Detta innebär att vi har ett flertal arbetsgrupper i projektet med fokusområden inom grönytor, vattenfrågor och trafik. Vi är också starkt beroende av Trafikverkets processer i vårt arbete i och med att det är Trafikverket som i huvudsak bygger ut anläggningen.

Vilken betydelse väntas Tvärförbindelsen ha för Haninge kommun?

– Tvärförbindelsen väntas ha ett stort värde för såväl Haninge som Södertörn. Tvärförbindelsen möjliggör för kommunens tillväxt, skapar säkrar transportförbindelser i Södertörn som kopplar till yttre tvärleder som Förbifart Stockholm, Norrortsleden samt Norviks hamn.

När börjar det byggas i Haninge, och hur påverkas Haningeborna?

– Förberedande arbeten är redan i gång i form av ledningsomläggningar för att skapa förutsättningar för kommande väginfrastruktur. Detta påverkar Haningeborna just nu exempelvis genom trafikarbeten och omledning av vissa gator, gång- och cykelbanor främst i Jordbro runt vattenvärmeverket.

Vad pågår just nu i projektet från Haninges håll?

– Vi har flera parallella pågående arbete, bland annat ett innovationsprojekt, ledningsomläggningar, etableringsytor och masshantering.

Kan du berätta mer om innovationsprojektet?
– Trafikverket har ett separat uppdrag inom Tvärförbindelse Södertörn som berör den entreprenad som kommer att genomföras inom Haninge kommun. Innovationsentreprenaden riktar sig till att utveckla elektrifiering, digitalisering, automation och masshantering med målet att minska lokala emissioner från maskiner och fordon med mera. Vilket gör det till ett inspirerande och utmanande projekt som kommer att drivas under många år framöver.

Fakta om Tvärförbindelse Södertörn

  • Tvärförbindelse Södertörn som drivs av Trafikverket, startades redan på 80-talet som Södertörnsleden. Projektet har sedan dess utvecklats och fått ett större fokus på natur-, kulturvärden och hållbart resande.
  • Projektet syftar till att anlägga en 2 mil mötesfri motortrafikled och separat gång- och cykelväg från Kungens kurva till Jordbro via Flemingsberg.
  • I januari 2024 vann vägplanen laga kraft. Det gör att vi tillsammans med Trafikverket kan påbörja projektering av bland annat kommunens två kommande trafikplatser, dvs trafikplats Djupdalen och Slätmossen.
  • Tvärförbindelse Södertörn planeras stå klar en bit in på 2030-talet

I Haninge kommun ligger projektet inom Tillväxtportföljen och under programområde Jordbro.

Ta reda på mer om Tvärförbindelse Södertörn

Senast uppdaterad: 13 mars 2024