Månadsbrev från Lotta - mars
I månadsbrevet berättar förvaltningsdirektör Lotta Wigen om vad som är på gång både på nämnd- och tjänstemannanivå och om de fattade besluten. Det här brevet handlar även om ledningsforum som genomfördes den 8 mars, förvaltningens verksamhetsplan för 2024 och arbetet med digitalisering.

Hej,
Den första vårmånaden mars har bjudit på både sol och snö och månadens nämnder har precis genomförts. Äldrenämnden beslutade om sitt yttrande på planeringsförutsättningar för perioden 2025-2028, det gör de inför att kommunstyrelsen sedan ska besluta om Mål och budget för 2025.
I yttrandet ingår bland annat en beskrivning av hur man ska hantera effektiviseringar om en procent, och alla nämnder ska beskriva det i sina yttranden.
Förvaltningen lämnade också en redogörelse för förutsättningarna och de utmaningar vi ser för hemtjänst i egen regi att verka i ett valfrihetssystem (LOV). I samband med det gav nämnden förvaltningen ett uppdrag att utreda förslag på alternativa driftsformer och konsekvenser av dessa. Båda nämnderna rapporterade om ej verkställda beslut för den senaste perioden. På socialnämnden anmäldes också en Lex Maria och en Lex Sara, som skickats till IVO.
Här kan du läsa samtliga ärenden i senaste socialnämnden
Här läser du samtliga ärenden i senaste äldrenämnden
Ledningsforum
Förvaltningens senaste ledningsforum ägde rum den 8 mars och hade temat Mål- och resultatstyrning som handlar om att få kunskap om vad det vi gör leder till för att skapa bättre kvalitet i vårt arbete. Bland annat genom mer effektiva insatser och underlag för prioriteringar av resurser. Vi fick också en fördjupning i hur vi kan arbeta med Individuell systematisk uppföljning (ISU) av Josefin Castillo.
Ledningsforum är ett forum där alla chefer, och ibland vissa ledningsfunktioner, inom förvaltningen samlas ett antal gånger per år kring gemensamma frågor. Förutom mål- och resultatstyrningen gick vi igenom nämndernas årsbokslut och kommande verksamhetsplan och budget för 2024. Våra prioriterade områden i verksamhetsplanen är även förvaltningsgemensamma prioriteringar för att skapa förutsättningar för att nå äldrenämnden och socialnämndens mål men även kommunens vision och invånarlöfte. Verksamhetsområdena kommer nu att ta fram egna verksamhetsplaner med start under mars. Där ingår nämndspecifika och förvaltningsgemensamma aktiviteter för att nå nämndmålen.
Prioriterade områden i förvaltningens verksamhetsplan 2024
- Gemensamt kvalitetsledningssystem och processbaserade arbetssätt
- Mål- och resultatstyrning
- Digitalt först
- Kompetensförsörjning
- Motverka välfärdsbrott
Här hittar du presentationen från ledningsforum
Här kan du ta del av läsa mer om social- och äldreförvaltningens verksamhetsplanering och vad som ingår i den. Länk till nyhet om vp 2024 och kommentarer om denna.
Social- och äldreförvaltningens arbetsplats och arbetsmetoder – nu och i framtida kommunhus
Många av social- och äldreförvaltningens medarbetare har deltagit i de kommungemensamma workshopparna som genomförts för att identifiera framtidens arbetsplats och arbetsmetoder. Parallellt behöver vi inom förvaltningen arbeta med egna aktiviteter för att effektivt använda våra lokaler. Många arbetsplatser i kommunhuset används sporadiskt och vi har därför genomfört en beläggningsmätning som vi kommer att återkomma till när vi har ett resultat.
Som jag redan har berättat så kommer vi från den 1 januari 2025 inte ha fasta arbetsplatser i kommunhuset. Vi behöver därför redan nu successivt arbeta med denna förändring så att det blir klart under hösten. Förvaltningsledningen har, som jag tidigare informerat om, tagit beslut om att starta ett internt projekt för att arbeta med förändringen och Maria Lindskog är förvaltningens projektledare. Chefer från alla verksamhetsområden finns med i projektgruppen.
Ny process för digital utveckling och ny roll som digitaliseringsstrateg
Båda nämnderna har gett förvaltningen i uppdrag att arbeta med Digitalt först, och som ett led i detta lanseras en ny process för digital utveckling. Syftet är att fånga in alla goda idéer och förslag om hur vi kan utveckla verksamheten med digitala verktyg. Förutom att ha en tipssida för digitala idéer och initiativ där du kan lämna dina förslag så kommer det finnas en sida på HINT där du hittar information om förvaltningens arbete med system- och digitaliseringsfrågor. Som en del i vår satsning med att öka kraften i vårt digitaliseringsarbete har vi förstärkt staben ledning och utveckling med rollen som digitaliseringsstrateg. Sedan 1 mars arbetar Linda Romlin med detta uppdrag.
Här hittar du mer information om digitalisering på social- och äldreförvaltningen
Inre organisation beslutad på verksamhetsområdena från 1 mars
Den inre organisationen på verksamhetsområdena är nu beslutad sedan 1 mars, men alla roller och funktioner är inte tillsatta. Även staben för stöd och administration har ändrat sin inre organisering. Du kan läsa mer om den inre organisationen i den här nyheten som vi tidigare publicerat.
Jag önskar dig en trevlig helg!
Lotta Wigen
Senast uppdaterad: 21 mars 2024