Hej! Du använder en gammal webbläsare

Inom kort kommer vissa funktioner på haninge.se inte fungera med den här gamla webbläsaren. Vi vill gärna ha dig kvar som besökare och rekommenderar att byta till Mozilla Firefox, Google Chrome eller Microsoft Edge.

Månadsbrev från Lotta - februari

I månadsbrevet berättar förvaltningsdirektör Lotta Wigen vad som är på gång både på nämnd- och tjänstemannanivå. Bland annat om beslutet kring valfrihetssystem för matinköp och särskilda boenden och om arbetet som tar vid på förvaltningen.

"" Lotta Wigen, social- och äldredirektör. Foto: Haninge kommun

Hej!

Nu har årets första nämnder genomförts och det var flera intressanta ärenden på agendan.

Både social- och äldrenämnden beslutade om årsredovisningarna som sedan går vidare till kommunstyrelsen. Äldrenämnden redovisar ett underskott på 13,6 miljoner kronor som kommer överföras att återbetala de kommande tre åren. Socialnämnden redovisar ett underskott på 23,6 miljoner kronor varav fyra miljoner kronor förs över och ska återbetalas de kommande tre åren. Den resterande summan på 20 miljoner kronor begär nämnden att få avskriven då den handlar om unga i kriminalitet som nämnden inte kunnat påverka.

Äldrenämnden beslutade om att ge förvaltningen i uppdrag att införa digitala matinköp inom hemtjänsten för alla kunder och samtliga utförare, kommunala och privata. Här kan du se äldrenämndens ärenden. 

Socialnämnden beslutade om nya riktlinjer för handläggning av ekonomiskt bistånd och ett igångsättningsbeslut för nya riktlinjer för funktionshinderomsorgen.

Socialnämnden antog också ärendet om planeringsförutsättningar inför nästa år, 2025. Kommunstyrelsen kommer sedan innan sommaren fatta beslut om Mål och Budget för 2025. Här hittar du socialnämndens ärenden. 

I förra veckan fattade kommunfullmäktige beslut om att ge social- och äldreförvaltningen i uppdrag att förbereda för att införa valfrihetssystem för särskilt boende för äldre. Det kommer kräva förberedelser från oss i att dels anpassa våra boenden i egen regi till det nya och att ta fram ett förfrågningsunderlag till valfrihetssystemet.

Ärendet om konkurrensutsättning av personlig assistans blev det en minoritetsåterremiss på, så det kommer upp i fullmäktige i mars igen.

Vår nya målgruppsanpassade organisation har trätt i kraft i januari med tre verksamhetsområden, individ- och familjeomsorg, funktionshinderomsorg och äldreomsorg. Den 22 februari när den inre organisationen för verksamhetsområden och staben för stöd och administration och tillsättning av områdeschefer skulle samverkas, begärde de fackliga parterna att det samverkas i en medbestämmandeförhandling. Det mötet kommer hållas inom den närmsta veckan. Här kan du se hur organisationen ser ut nu.

Så nu fortsätter arbetet med att arbeta processbaserat och att kartlägga våra processer inom socialtjänsten. Vi är pilotförvaltning i kommunen för detta och det firades stort i veckan i Ljusgården i kommunhuset. Det är så roligt att vi är på i frågan! Här kan du läsa mer om processbaserat arbetssätt. 

Förvaltningsledningen tog den 14 februari beslut om att starta projektet social- och äldreförvaltningens framtida arbetssätt. Det gör vi för att använda kontorslokalerna mer effektivt, då vi hellre sparar på lokaler än verksamhet.
Inriktningen för projektet är att vi från den 1 januari 2025 inte längre kommer att ha personliga arbetsplatser eller skrivbord. I stället präglas vår arbetsmiljö av ett digitalt arbetssätt genom en clean desk-policy. Tillsammans vill vi skapa en arbetsplats att längta till – där arbetssättet utgår från våra specifika behov. Nu startar projektet som ni självklart kommer kunna följa här på HINT. Projektet hänger även ihop med det kommungemensamma projektet om Framtidens arbetsplats och arbetsmetoder.

Det var lite om vad som är på gång just nu. Trevlig helg!

/Lotta Wigen

Senast uppdaterad: 23 februari 2024