Praktisk information inför sommaren
Nu går vi in i semestertider och en välförtjänt ledighet väntar för många. Här kommer praktisk information inför sommaren som du behöver agera på och information om vissa öppettider.

Hänvisa din telefonanknytning
När du inte är tillgänglig behöver du hänvisa din telefonanknytning. Detsamma gäller för funktioner som har ett gruppnummer.
Instruktioner för hänvisning – telefon
Glöm inte att ändra svarsmeddelande för gruppfunktioner vid ändrade öppettider.
Autosvar för och bevakning av e-post
E-post som kommer in till en anställds eller en förtroendevalds e-postlåda, eller en funktionsbrevlåda, är som regel en allmän handling om e-postmeddelandet gäller ett ärende eller annan fråga som inkommer till myndigheten.
Vid planerad ledighet bör därför en arbetskamrat eller en chef som finns på plats på få tillgång till din e-post. Detta kan ske genom att behörighet ges i e-postsystemet. Lösenord ska inte lämnas ut.
Lägg också in ett autosvar (frånvaromeddelande) för den period du är frånvarande. I autosvaret ska du uppge vem som kan svara i ditt ställe när du är borta.
I meddelandet ska du även hänvisa till registrator för begäran om utlämnande av allmän handling om du inte kan läsa och hantera din e-post när du är ledig.
Instruktioner autosvar e-post
It-handboken
Fakturor och bluffakturor
Du som har rätt att granska och attestera fakturor behöver se till så att någon annan kan granska/attestera i ditt ställe om du är frånvarande. Du kan själv delegera till annan person på Proceedos startsida. Om du inte hittar personen du ska delegera till - mejla till proceedo@haninge.se.
Under sommaren är det inte ovanligt att bluffakturor ökar. Bluffakturor är fakturor på något som kommunen inte har beställt eller har uppfattat som en beställning. Om du har fått en faktura som är felaktig ska du i första hand kontakta företaget via mejl och bestrida kravet. Skriv även en kommentar i Proceedo att fakturan är bestriden och anledningen till det. Läs om hur du hanterar bluffakturor på Svensk Handels webbplats.
Bemanning tjänstgörande direktörer
Bemanningsschema finns för tjänstgörande kommundirektör och förvaltningsdirektörer samt vd:ar för kommunala bolag.
Särskilda öppettider och kontaktinformation
Servicedesk
Telefontider under perioden 24/6–11/8, mån-fre, är kl. 08.00-16.00
Kontaktinformation
HR chefsstöd
Telefontiderna för HR chefsstöd är de samma som de ordinarie, mån-fre kl. 09:00-11:30.
Kontaktinformation
Löneenheten
Kontaktinformation och telefontider (telefontider för chefer och assistenter)
Kommunikation och press, KoM
KoM har en grundbemanning hela sommaren.
Bemanningsschema och kontaktinformation
Ekonomi och fakturor
Funktionsbrevlådorna är bemannade alla veckor men kommer ha lite längre svarstider.
Funktionen för leverantörsfakturor har särskilda telefontider.
Öppettider och kontaktinformation
Funktionen för kundfakturor har särskilda telefontider.
Öppettider och kontaktinformation
Inköp och upphandling
Under perioden 17 juni-2 september kommer telefonsupporten att vara stängd. Det går bra att skicka e-post till funktionsbrevlådorna.
Kontaktinformation och öppettider
Post, tryck och service
Funktionerna är bemannade som vanligt under sommaren.
Trevlig sommar!
Senast uppdaterad: 9 juli 2024