Längre handläggningstid för verksamheter som är beroende av fastighetsinformation
Detta gäller både kommunens handläggare och den kommunala lantmäterimyndigheten. Orsaken är att Lantmäteriet har stopp i flera av myndighetens digitala tjänster på grund av säkerhetsskäl.

Information som tidigare varit tillgänglig för kommunens och den kommunala lantmäterimyndighetens (KLM) handläggare nu har stoppats och måste begäras ut manuellt från Lantmäteriet.
Stoppet berör alla kommuner och kommunala lantmäterimyndigheter. Lantmäteriet har idag ingen information om hur lång tid det kommer att ta att rätta till problemen.
Haninge kommun och KLM gör sitt yttersta för att minska påverkan av driftstoppet.
− Vi gör vad vi kan för att våra handläggningstider inte ska påverkas för mycket. Till exempel beställer vi akter i aktuella och kommande ärenden i förtid, för att ha dem på plats när de behövs, säger Helené Hill, tf stadsbyggnadsdirektör på stadsbyggnadsförvaltningen.
Samtliga avdelningar inom stadsbyggnadsförvaltningen och samhällsutvecklingsavdelningen påverkas på olika sätt. Till exempel går det inte att öppna akter i fastighetsregistret vilket bland annat påverkar planarbetet, markärenden, bygglovshandläggningen och fastighetsbildning.
Då alla kommuner i landet måste beställa material manuellt via Lantmäteriet så krånglar det till arbetet och förlänger handläggningstiden. Lantmäteriet har gått upp i stabsläge och försöker att möta den ökade arbetsbördan.
Lantmäteriet har löpande information på sin webbplats. Beställning av akter sker via formulär på Lantmäteriets kundcenter sida.
Uppdaterad information hos Lantmäteriet
Följande digitala tjänster är idag stoppade eller begränsade:
- Historiska kartor
- ArkivSök
- FR Webb
- Min fastighet
- Akt Direkt
- Trossen
För oss i Haninge medför detta till exempel att akter i fastighetsrapporten via WebbGIS och FB inte längre är tillgänglig, samt åtkomst till Lantmäteriets detaljplaner.
Senast uppdaterad: 5 juni 2024