Hej! Du använder en gammal webbläsare

Inom kort kommer vissa funktioner på haninge.se inte fungera med den här gamla webbläsaren. Vi vill gärna ha dig kvar som besökare och rekommenderar att byta till Mozilla Firefox, Google Chrome eller Microsoft Edge.

Sagt i förvaltningsledningen 24 januari

På onsdagens ledningsgruppsmöte fick vi besök av projektledarna Linda Öhman och Niklas Huss från projektet ”Framtidens arbetsplats och arbetssätt” och diskuterade hur vi banar väg för ett lyckat projekt tillsammans. Förutom spännande dialoger kring framtidsfrågor var fokus på årsbokslut 2023 och beslut kopplat till budget för 2024.

Social- och äldreförvaltningens ledningsgrupp. Från vänster: Irene Bratli Lundmark, Anna Sörman, Lotta Wigen, Maria Porshage, Linda Fällgren, Anna Hannerskär, Marie Ivarsson och Malin Westerback.

Framtidens arbetsplats och arbetssätt

Nu har projektet framtidens arbetsplats (arbetsmiljö, arbetssätt och metoder) kommit i gång och på onsdagens möte träffade projektledarna förvaltningsledning för att skapa förutsättningar att lyckas med detta viktiga projekt. Förutom att utveckla framtidens arbetsplats och arbetssätt finns det en utmaning med att många våningsplan i kommunhuset inte används i samma omfattning som innan pandemin, då det inte arbetades på distans på samma sätt som idag. Samtidigt har kommunens kostnader för lokalhyror ökat och det behöver ses över hur våra resurser används på bästa sätt. Projektet har gått ut med inbjudan till workshops om framtidens arbetsplatser och arbetsmetoder. Projektledarna berättade att det är många från social-och äldreförvaltningen som har anmält sig till dessa workshops för att ge input. Det var roligt att höra om det stora engagemanget och intresset för denna utmaning som behöver lösas.

Årsbokslut 2023 och budget 2024

Inför att årsbokslutet ska upp till nämndernas sammanträden under februari så gick ledningsgruppen igenom det ekonomiska resultatet för 2023 och tog beslut om förslag till hur underskotten i respektive nämnd kan hanteras framåt. Förutom att titta tillbaka på 2023 så behandlade dagens möte detaljer i 2024 års budget för de sista justeringarna av budgetramarna inom respektive verksamhetsområde. Utifrån årets budget har ledningsgruppen diskuterat hur verksamheten inom respektive verksamhetsområde men också gemensamt som förvaltning behöver tänka och lösa frågor tillsammans för att säkerställa en budget i balans och kvalitet i verksamheten.
En gemensam fråga är till exempel lokalfrågorna. Social- och äldreförvaltningens gemensamma lokalkostnader har ökat med 20 procent och vi har behov att se över hur vi kan samlokalisera våra verksamheter och kontorsytor på ett bättre sätt. En annan gemensam fråga är hur vi tänker digitalt först och utvecklar verksamheten och arbetsprocesserna utifrån detta perspektiv för att både skapa kvalitet för den enskilde, effektiva arbetsprocesser och säkra kompetensförsörjningen nu och framåt.

Tidigare och kommande "Sagt i förvaltningsledningen" finns att läsa här

Senast uppdaterad: 26 januari 2024