Gemensamt varumärke ska göra Haninge mer känt
Det pågående arbetet i Varumärkesprogrammet – attraktiva Haninge ska göra Haninge mer känt och attraktivt som plats, som organisation och som arbetsgivare. Ett gediget arbete med bred representation från kommunens verksamheter har nu tagit fram en varumärkesplattform som beskriver vilka vi kan och vill vara.

Varumärkesplattformen beskriver hur vi vill uppfattas, både som plats, som organisation och som arbetsgivare. För att stärka bilden av Haninge behöver vi nu fortsätta arbeta med hur vi gör detta tillsammans. Det handlar till exempel om hur vi bemöter invånare och varandra, vilka aktiviteter som behövs och hur vi ser ut – allt för att Haninge ska bli så attraktivt som möjligt.
Flera medarbetare, från olika förvaltningar har deltagit i arbetet med att analysera och beskriva vilka Haninges styrkor är och vad vi vill lyfta fram – det handlar om vårt unika läge, både nära naturen och en del av Stockholm, om vår starka tillväxt och utvecklingsfokus och vad vi kan erbjuda som arbetsgivare.
- Den kunskap och det engagemang som alla som medverkat bidragit med har varit helt avgörande för att vi ska träffa rätt. Jag vill verkligen ge en stor eloge till alla som på olika sätt varit involverade i det första steget av varumärkesarbetet, säger Linda Peltonen som är programsponsor för Varumärkesprogrammet.
Nästa steg
När nu varumärkesplattformen är framtagen är det dags att göra den känd och sprida den internt i organisationen, med start i ledningsgrupperna. Det är dags att gå från teori till praktik och två nya projekt har startat.
Det ena projektet, Grafisk profil och visuell identitet, kommer att uppdatera vår grafiska profil, vårt bildspråk och hur vi uttrycker oss. Just nu analyseras den nuvarande grafiska profilen och hur den används. Projektet tittar på vilka behov verksamheterna ser framåt och vad som behöver justeras för att möta varumärkesplattformen.
- Vår nuvarande grafiska profil togs fram 2005, så det är hög tid att se över den och inte minst anpassa den till den digitala världen, säger Frida Brolin projektledare.
Det andra projektet, Involvering och implementering, handlar om att göra varumärket känt internt och externt samt att identifiera viktiga insatser och aktiviteter för att använda varumärket för att göra Haninge attraktivt.
- Vi gör många bra aktiviteter redan idag och vi kommer att se hur vi kan koppla dem till varumärket – attraktiva Haninge. Vi kommer också att se vilka nya insatser vi behöver göra framåt. En bra implementering är viktig för att varumärkesarbetet ska fungera långsiktigt och i praktiken, säger Lovisa Lindmark, projektledare.
Fakta
Varumärkesprogrammet är en del av Haninge kommuns Utvecklingsportfölj.
Kontakt
Programledare:
ann-sofi.blomkvist@haninge.se
Projektledare:
lovisa.lindmark@haninge.se
frida.brolin@haninge.se
Senast uppdaterad: 25 januari 2024