Nytt program ska hjälpa ännu fler barn och elever
Haninges utbildningsförvaltning har startat ett gemensamt och strategiskt program, ”Programmet för det kompensatoriska uppdraget”. Det ska arbeta för hur barn och elever i våra kommunala skolor tydligt och säkert ska få en likvärdig skolgång.
Alla barn och elever i våra kommunala skolor ska ha samma chans att lära sig. Det ingår i skolans nationella kompensatoriska uppdrag. ”Programmet för det kompensatoriska uppdraget” ska ge en gemensam och strategisk riktning som gör det tydligt och underlättar för alla våra skolor att leva upp till det kompensatoriska uppdraget.
Vad är då det kompensatoriska uppdraget? Jo, det innebär att varje barn och varje elev i alla skolor i hela Sverige har rätt till likvärdig utbildning oavsett vilka förutsättningar och behov barnet eller eleven har. De barn och elever som på något vis behöver extra stöd och hjälp ska kompenseras för sina behov. Då kan de ta till sig skolans undervisning likvärdigt med sina kamrater. Även de elever som ligger långt fram i sin kunskapsinhämtning ska få extra stimulans.
Det här är ett komplext uppdrag som kan se olika ut i olika kommuner och till och med olika i olika skolor. Det vill vi i vår kommun ändra på. Det kompensatoriska uppdraget ska vara tydligt och enkelt för våra skolor att arbeta med och fullfölja.
– Att vi i utbildningsförvaltningen nu startar det här programmet visar att vi tar det kompensatoriska uppdraget på allvar, säger Tommie Söderström, tf utbildningsdirektör.
– Vi gör nu en rejäl genomlysning av uppdraget och tar fram tydliga strategier för hur vi ska arbeta framöver. Varje barn och elev i våra kommunala skolor ska få likvärdig undervisning som kan hjälpa dem att bli självständiga individer som kan välja sin egen framtid.
Rent konkret handlar det nya programmet till exempel om att fördela resurser på nya sätt, att vi måste göra vissa saker mer lika för att kvaliteten ska bli bättre, till exempel genom att förbättra övergångar mellan verksamheter. Det handlar också om att vi ska bli bättre på att förstå mer om dessa barn och elever för att kunna fatta bra beslut framåt.
Patrik Lönn är programledare för det nystartade ”Programmet för det kompensatoriska uppdraget”. Han har en tydlig målbild:
– Målet är att vi i Haninge ska bli riktigt vassa på att uppväga skillnader i barns och elevers förutsättningar, säger han.
Under första kvartalet 2024 startar en förstudie för att ta fram konkreta förslag på hur kommunen bättre kan fördela resurser och skapa verksamheter för barn och elever som är i behov av dem. Därefter startar programmet implementering av dessa förändringar.
Den uppmärksamma vet att programmet har bytt namn från ”Program för barn och elever med särskilda rättigheter” till ”Programmet för det kompensatoriska uppdraget”.
– Många förstod inte det tidigare namnet, säger Patrik Lönn.
– Med det nya namnet knyter programmet också mer tydligt an till den förvaltningsstrategi som handlar om att förbättra vår verksamhet för de elever som inte når målen och även för de elever som ligger före i studierna och behöver extra stimulans.
Patrik Lönn menar också att det behövs tålamod i arbetet:
– Det här är ett förbättringsarbete som behöver pågå under en tid framöver. Inom programmet kommer vi även att arbeta i flera olika projekt.
Senast uppdaterad: 16 februari 2024