Sagt i förvaltningsledningen 28 augusti 2024
Under veckans möte diskuterades handlingsplan för inköp och placeringar. Införandet av den nya personalportalen, budgetuppföljning och kommunikationsplan.

Haninges personalportal
Lönechef Anette Björkqvist och Linda Romlin (staben för stöd och administration) presenterade arbetet kring Haninges nya personalportal Visma som kommer ersätta Heroma. Det är en stor förändring då vi mer eller mindre ska byta hjärta och lungor på Haninge kommun. Men det finns många smarta lösningar i det nya systemet och på sikt kommer vi att bli mer effektiva och ha digitala lösningar.
Det pågår ett stort implementeringsarbete och systembytet ska påbörjas i mars 2025. Många medarbetare ska lära sig nya system och kommer få löpande information. Medarbetare från Social- och äldreförvaltningen deltar i projektet. Bemanningsplaneringen för Social- och äldreförvaltningen som redan görs i Medvind är en del av Visma.
Här kan du läsa mer om den nya personalportalen
Budgetuppföljning per juli
Jonas Bisander (staben för ledning och utveckling) presenterade en genomgång av juli bokslut och åtgärdsplaner.
Kommunikationsplan och kommunikationssystem
Lina Wahrenby presenterade grunder i kommunikation som är bra att påminna sig om. Vi tittade på prioriteringar för Social- och äldreförvaltningen nu under hösten. Exempelvis behöver vi se över förvaltningens sidor på Hint och Haninge.se. I dagsläget har förvaltningen 500-600 sidor på Hint, vilket tar mycket tid att hålla uppdaterat och frågan är om så många behövs.
Strategiska HR frågor
Ledningsgruppen förberedde sig med Mikael Birgegård för hur vi kan analysera APU-resultaten (arbetsplatsundersökningen) tillsammans med olika personalnyckeltal och lägga aktiveter till arbetsmiljöhandlingsplaner och verksamhetsutveckling.
Handlingsplan utifrån inköpsanalysens resultat
Under ledningsgruppens möte 14 augusti presenterades en inköpsanalys av förvaltningens placeringar och inköp som hade genomförts 2023. Med anledning av det har en handlingsplan tagits fram som presenterades under detta möte av André Schembri (staben för stöd och administration) och Sofie Stener.
Ledningsgruppen antar framtagen handlingsplan med tillägget att inköpsanalyser ska ske regelbundet och att analyserna ska ligga till grund för hur förvaltningen arbetar vidare med avtal och inköp. Särskilt viktig är att få koll på nuvarande direktupphandlade platsköp varpå avtalscontroller får i uppdrag att samla in pågående avtal.
Senast uppdaterad: 20 september 2024