Hej! Du använder en gammal webbläsare

Inom kort kommer vissa funktioner på haninge.se inte fungera med den här gamla webbläsaren. Vi vill gärna ha dig kvar som besökare och rekommenderar att byta till Mozilla Firefox, Google Chrome eller Microsoft Edge.

Sagt i förvaltningsledningen 10 april

På veckans möte välkomnade förvaltningsledningen en ny ekonomicontroller, diskuterade samarbetsformer för upphandling och gjorde en uppföljning av våra åtgärdsplaner för att få en budget i balans.

Social- och äldreförvaltningens ledningsgrupp. Från vänster: Irene Bratli Lundmark, Anna Sörman, Lotta Wigen, Maria Porshage, Linda Fällgren, Anna Hannerskär, Marie Ivarsson och Malin Westerback.

Ny medlem i ledningsgruppen 

Förvaltningsledningen välkomnade Janice Tam som är ny economicontroller. Hon är anställd på ekonomiavdelningen på KSF men kommer sitta med i förvaltningsledningen och stötta social- och äldreförvaltningen. Varmt välkommen!

Framtida samarbetsformer för upphandling

Michael Blomberg, upphandlingschef på Upphandling Södertörn, besökte ledningsgruppen för att berätta om kommande förändringar inom upphandling, nämligen att Södertörns upphandlingsnämnd upphör den 30 juni. Det innebär att det inom kort kommer en ny delegationsordning för våra nämnder. Det kommer också en ny organisation för upphandling som är specifik för Haninge kommun. Den är just nu är under uppbyggnad och är preliminärt klar 1 januari 2025.

Mötet var också till för att ha en inledande diskussion om hur vi kan hitta bra och effektiva samarbetsformer mellan social- och äldreförvaltningen och det centrala stödet i samband med att en ny organisation för upphandling tas fram.

Förvaltningsledningen beslutade också att vi behöver göra en fördjupad uppföljning av våra nuvarande avtal för att bättre kunna se vilka åtgärder som behöver göras och hur vårt arbete med upphandlingar ska se ut framöver. Denna kommer gås igenom på ett framtida ledningsgruppsmöte.

Uppföljning av åtgärdsplaner för en budget i balans

I januari hade förvaltningsledningen en planeringsdag inför året. Där diskuterades bland annat åtgärdsplaner för att få en budget i balans, samt att minska kostnader för konsulter och lokaler, eftersom vi har stora ekonomiska utmaningar framför oss när färre händer ska försörja allt fler de kommande åren.  

Under mötet gjorde verksamhetsområdescheferna en statusuppföljning och visade hur vi ligger till med aktiviteterna i dessa åtgärdsplaner. Ledningen hade sedan en gemensam reflektion och diskussion kring detta. Arbetet med åtgärdsplanerna fortsätter under året.

Senast uppdaterad: 12 april 2024