Höga NKI-resultat firades i kommunhuset
Fortsatt höga resultat firades när företagen satt betyg på kommunens service till näringslivet. NKI-resultatet hamnar på 80 och Haninge kommun hamnar på en sjundeplats bland större kommuner.

Årets NKI-resultat firades under onsdagen. Kommunstyrelsens ordförande Sven Gustafsson, kommundirektör Kristina Tidestav och bygglovsavdelningens chef Rebecca Briving höll tal. Kristina Tidestav lovordade medarbetarnas insatser, inte minst bygglov som gjort en stor utvecklingsresa de senaste åren.
− Om vi vill vara en företagsvänlig kommun så är det mycket viktigt att det fungerar för företagen i den dagliga kontakten med kommunen, säger hon och berättar att hon kommer att jobba för att kommunens resultat ska bli ännu bättre nästa år.
Kvitto på att vi gör rätt saker
Haninge kommun får fortsatt höga resultat när företagen sätter betyg på kommunens stöd och service till näringslivet, med ett NKI-resultat på 80. Kommunen hamnar på en sjundeplats bland större kommuner, alltså kommuner med fler än 40 000 invånare.
− Det är verkligen glädjande att våra medarbetare gör ett så fantastiskt jobb med att serva våra medborgare och företag i Haninge kommun. Resultatet är ett kvitto på att vi fortsätter att göra rätt saker, säger Anders Wink, näringslivschef på Haninge kommun.
Illustration som visar företagens betyg på kommunens service under åren 2017–2023.Foto: Haninge kommun
25 april träffades politiker och tjänstemän i Stockholms Stadshus. Från vänster: Fredrik Jurdell - stadsdirektör (Stockholms stad), kommundirektör Kristina Tidestav, biträdande upphandlingschef Klas Sandberg, enhetschef Mikael Lindblom, bygglovschef Rebecca Briving, näringslivsutvecklare Maria Rosell, enhetschef bygglov David Karlsson, förvaltningsdirektör stadsbyggnadsförvaltningen Heléne Hill, upphandlingschef Mikael Blomberg, miljöinspektör Margareta Jonsson, KSO – Sven Gustavsson, näringslivschef Anders Wink, Karin Wanngård (s) kommunstyrelsens ordförande (Stockholms stad).
Bygglov fortsätter med sitt förbättringsarbete
Bygglovsavdelningen fortsätter med sitt förbättringsarbete för att höja kvaliteten och korta handläggningstiderna. Det handlar bland annat om rådgivning och förenklade kontaktvägar.
− Vi fortsätter med vårt långsiktiga förbättringsarbete och lägger stort fokus på rådgivning i tidiga skeden både för företag och privatpersoner. Något som företagare lyft upp är den personliga kontakten. De upplever att de snabbt får tag i rätt kontaktperson och får snabb återkoppling genom hela processen, något vi även jobbar hårt för att ge alla våra kunder, säger Rebecca Briving, bygglovschef.
Topp 10 bland stora kommuner
Haninge kommun ligger på ligger på plats sju bland årets större kommuner. För riket som helhet ligger Haninge på plats 36 i årets rankning för NKI.
Läs mer om resultatet på Sveriges Kommuner och Regioners webbplats:
Öppna jämförelser: Företagsklimat 2023
Så ser företagens betyg ut för kommunens service
Områden där kommunen fått höjda betyg är Serveringstillstånd (från NKI 85 till NKI 88) och Miljö- och hälsoskydd från NKI 73 till NKI 75. Vi får fortsatt höga betyg på områdena Bygglov NKI 76 (77), Brandskydd NKI 81 (83), Livsmedelskontroll NKI 82 (84) och Mark NKI 79 (inget resultat förra året). Förra årets NKI-resultat inom parentes.
Tillsynsansvaret för brandskydd ligger hos Södertörns brandförsvarsförbund medan ansvaret för miljötillsyn, livsmedelskontroll samt serveringstillstånd ligger hos Södertörns Miljö- och Hälsoskyddsförbund.
Företagens betyg till Haninge kommun (rörlig grafik)
Företagens betyg för bygglov i Haninge kommun (rörlig grafik)
Företagens betyg för bygglov i Haninge kommun
Bygglovsavdelningen får fortsatt höga betyg av företagen i Haninge kommun.Foto: Haninge kommun
Rapport Stockholm Business Alliance
Om NKI-mätningen
Företagen sätter varje år betyg på kommunernas stöd och service till näringslivet i en undersökning som genomförs av Stockholms Business Alliance (SBA), i samverkan med Sveriges Kommuner och Regioner (SKR).
Undersökningen är upplagd enligt analysmodellen ”Nöjd-Kund-Index” (NKI) – en etablerad modell för att möta kundnöjdhet på en skala från 0 till 100. Betyg sätts på kommunernas service inom myndighetsärenden som brandskydd, bygglov, markupplåtelse, miljötillsyn, livsmedelstillsyn, serveringstillstånd och upphandling.
NKI utgår från sex kvalitetsfaktorer: information, tillgänglighet, bemötande, kompetens, rättssäkerhet och effektivitet. Tillsammans med SKR så har 213 kommuner och 14 gemensamma förvaltningar/förbund deltagit i undersökningen för 2023.

Senast uppdaterad: 30 april 2024