Hej! Du använder en gammal webbläsare

Inom kort kommer vissa funktioner på haninge.se inte fungera med den här gamla webbläsaren. Vi vill gärna ha dig kvar som besökare och rekommenderar att byta till Mozilla Firefox, Google Chrome eller Microsoft Edge.

”Vi ska bli ännu bättre på att hjälpa barn med särskilda rättigheter”

Haninge kommun, liksom hela Sveriges utbildningsväsen, arbetar hårt med att hitta metoder och sätt att hjälpa barn och elever med särskilda rättigheter. Nu startar Haninge kommun ”Program för barn och elever med särskilda rättigheter” – ett sätt att organisera sig för att ännu bättre, snabbare och mer effektivt kunna hjälpa de här barnen.

Styrgruppen Program barn och elever med särskilda rättigheter Styrgruppen för ”Programmet för barn och elever med särskilda rättigheter” träffades för ett uppstartsmöte i mitten av augusti. Från vänster: Henrik Lindh, utbildningsdirektör (var med vid detta tillfälle), Kristina Myrenberg – biträdande avdelningschef Centrum för lärande och hälsa (CLH), Patrik Lönn – programledare, Michaela Otterström – kvalitetsutvecklare inom grundskolan, Maria Porshage – avdelningschef individ- och familjeomsorgen på SÄF och Linnea Gadman, verksamhetschef Elevhälsans medicinska insats. Ej med på bild Lovisa Sköldefors – pedagogista CLH och Kristin Olsson – rektor Vendelsömalmskolan. Foto: Henrik Lindh

I förra veckan hade styrgruppen ”Program för barn och elever med särskilda rättigheter” sitt första möte. Det innebär att nu är programmet på gång på riktigt. I styrgruppen sitter medarbetare från utbildningsförvaltningen och dess olika delar och även en representant från social- och äldreförvaltningen. Dessa är Linnea Gadman – verksamhetschef elevhälsans medicinska insatser (EMI), Patrik Lönn – programledare, Kristina Myrenberg – biträdande avdelningschef Centrum för lärande och hälsa (CLH), Kristin Olsson –  rektor Vendelsömalmskolan, Michaela Otterström – kvalitetsutvecklare inom grundskolan, Maria Porshage – avdelningschef individ- och familjeomsorgen SÄF och Lovisa Sköldefors – pedagogista CLH.

Programmet ska löpa långsiktigt under ett antal år med olika delleveranser under tiden, säger programledare Patrik Lönn.

Varför behövs det här programmet?

– Vår organisation ska kunna finnas för alla våra barn och elever. Det betyder att vi ska ta ansvar för och kunna skapa en lärande verksamhet för alla våra barn och elever, oavsett var och ens utmaningar.

– I våra verksamheter finns för en grupp barn och elever som vi behöver extra stöd för att kunna få en fungerande skolgång. Det är därför det här programmet skapas.

– Vi har naturligtvis alltid arbetat med den här gruppen och nu tar vi nästa steg.

Vilka barn och elever menar vi?

– Det är de med olika behov av särskilt stöd. Det kan vara någon med en funktionsnedsättning, till exempel autism, adhd eller någon som på olika sätt tycker att skolan är utmanande. Kort sagt alla barn och elever som har svårt att finna sig till rätta i skolmiljön.

Vad är målet med programmet?

– Att vi som kommun ska förbättra vår förmåga att möta varje barn och elev utefter deras egen förutsättning. Att alla våra barn och elever ska få chans till en utbildning så att de kan välja sin framtid.

Varför behöver Haninge kommun ett sån´t här program?

– Hela Skolsverige kämpar med de här utmaningarna. I Haninge kommun har vi haft arbetat med dem under en lång tid men det finns saker vi fortfarande inte råder på eller kommer till rätta med. Att starta det här programmet är ett sätt att bygga en trovärdig utvecklingsorganisation runt det här området.

– Med programmet kan vi ta ett kliv framåt så att det kan ske en ännu bättre utveckling för de här barnen och eleverna.

Vad innebär programmet?

– Att driva det vi kallar ett program är nytt i Haninge kommun. Att starta ett program är ett sätt att ta sig fram i frågan genom att arbeta med tydligt avgränsade projekt och uppdrag.

– Programmet kommer bättre kunna hantera komplexiteten i uppdraget. För det här är ett komplext uppdrag som har många intressenter och vi behöver arbeta över flera förvaltningar inom kommunen, det är ju inte bara inom utbildningsförvaltningen som arbetar med barn och ungdomar.

– Programmet innehåller både hårda och mjuka värden. Vi ska arbeta både strategiskt, analyserande och operativt med allt från resursfördelning, värden och kultur till bemötande och vår organisatoriska förmåga.

– Under tiden vi arbetar i programmet kommer vi också kunna uppmärksamma nya behov och starta då upp nya projekt. Allt inom programmet.

– Mer exakt vad vi gör kommer märkas tydligare ju längre tiden går, bland annat eftersom vi kommer göra delleveranser under tiden.

Hur kommer det sig att just du är programledare?

– Sedan jag började min yrkeskarriär har jag alltid brunnit för de här frågorna och elevgruppen. Jag hade själv en högstadieperiod som inte var bra för mig och jag ser som vuxen att det fanns mycket som hade kunnat vara annorlunda.

– Utifrån den erfarenheten har jag en drivkraft och stark känsla för den här elevgruppen. Det är skälet till att jag först blev psykolog och sedan har gått vidare i olika chefsroller för att kunna hjälpa just dessa barn.

– Jag är mycket engagerad i de här frågorna och vill och tror verkligen att vi ska lyckas!

 

Fakta ”Program för barn och elever med särskilda rättigheter”

Vad?: Ett program som startats av utbildningsförvaltningen och ska arbeta för att hitta ännu bättre sätt att hjälpa barn och elever med särskilda rättigheter i Haninge skolor.

Mål: Att Haninges skolor ska kunna möta varje barn och elev, oavsett förutsättning, att få en skolgång som gör att var och en kan välja sin egen framtid.

Tid?: Programmet ska löpa långsiktigt under ett antal år och startade i augusti 2023 av utbildningsförvaltningen. Under dessa år kommer delleveranser att ske.

Vem?: Styrgruppen består av medarbetare från utbildningsförvaltningen och dess olika delar och även representant från social- och äldreförvaltningen. Programledare är Patrik Lönn.

Senast uppdaterad: 6 september 2023