Sagt och gjort från KSF:s förvaltningsledning i november
Kommunstyrelsens nämndplan för 2024 är klubbad, och KSF:s chefer har för första gången samlats under ett och samma tak för att jobba med vår gemensamma verksamhetsplan. På agendan stod också hur vi skapar en serviceinriktad kultur – en fråga som födde många bra idéer. Tydligare definition av serviceuppdraget, ett gemensamt årshjul och bättre internkommunikation återkom i diskussionerna.

Av det politiska styrets fyra prioriterade områden ska kommunstyrelsen fortsätta att arbeta med tre - trygghet, jobb och näringsliv samt samhällsbyggnad - nästa år. Fullmäktigemålen om utbildning respektive fritid har strukits i kommunstyrelsens nämndplan.
Aktiviteter nästa år
KSF:s chefer och vissa strategiska funktioner samlades under ett par dagar i november för att diskutera vad vi ska göra 2024 utifrån nämndplanen.
- Vi har en bred palett med verksamheter på KSF. Samtidigt har vi gemensamma utmaningar som vi behöver möta tillsammans. Det blir mycket lättare att möta dem när cheferna, som ett första steg, samlas och lär känna varandra, säger Gunilla Lublin, biträdande förvaltningsdirektör och HR-direktör.
Många förslag på aktiviteter strömmade in, det handlade om alltifrån hur vi ska jobba med trygghet till hur vi skapar en attraktiv kommun dit människor vill flytta. Ekonomiavdelningen är i färd med att gå igenom och sammanställa aktiviteterna. De ska utmynna i en gemensam verksamhetsplan så småningom.
Hur utvecklar vi en serviceinriktad kultur?
En av planeringsdagarna ägnades åt framtidens stöd och service, hur vi kan utveckla en serviceinriktad kultur.
- Vi ser att förvaltningarnas behov av stöd och service ser annorlunda ut i dag jämfört med hur det var för tio år sedan. Kraven på kärnverksamheterna har ökat varför förväntningarna på oss har förändrats. Vi ska titta närmare på hur vi kan få till ett bra stöd samtidigt som vi uppfyller de ledarskaps- och arbetsmiljömål vi satt upp, fortsätter Gunilla.
Många var överens om att vi behöver tydligare definiera vårt uppdrag och upprätta ett gemensamt årshjul som underlättar för kärnverksamheterna. Att prioritera, förbättra interkommunikationen och ha med oss i ryggen att vi alla tillhör samma förvaltning var andra kloka inspel från KSF:s chefer.
Uppdragen Framtidens stöd och service respektive Framtidens arbetsplats, som startar nästa år, kommer jobba vidare med frågan. Uppdragen föreslås ligga inom programmet En framtidssäkrad organisation.
Flyttar på näringsliv och KoM
Enheten näringsliv har flyttat från plan 5 till plan 6 för att komma närmare sina kollegor på avdelningen Samhällsplanering och ledning. Kommunikationsenheten tar över näringslivsenhetens tidigare rum på 5D, som ligger i anslutning till KoM:s befintliga lokaler. Kommunikationsutvecklarna samlas därmed på ett och samma ställe.
Senast uppdaterad: 30 november 2023