Hej! Du använder en gammal webbläsare

Inom kort kommer vissa funktioner på haninge.se inte fungera med den här gamla webbläsaren. Vi vill gärna ha dig kvar som besökare och rekommenderar att byta till Mozilla Firefox, Google Chrome eller Microsoft Edge.

Påminnelse - brådskande uppdatering till Windows10 22H2

Nu måste alla medarbetare uppdatera sina datorer igen. Som ett led i arbetet med att höja IT-säkerheten ber vi dig ta några minuter, stänga ned det du håller på med och installera Windows10 22H2 på din dator. Följ instruktionerna och bli uppgraderad så fort som möjligt.

Perioden 21 november - 4 december måste alla medarbetare göra en viktig uppdatering till Windows10 22H2. Det tar bara några minuter. Stäng ner de dokument du har öppna, gör installationen genom två enkla klick och låt datorn starta om. Sedan kan du fortsätta arbeta som vanligt igen. 

Instruktion

1. Öppna Software Center på din dator. (Det gör du genom att klicka på Windowssymbolen längst ned till vänster och då ser du Software Center-symbolen längst upp till höger) Applikationen du ska välja heter "Remove Trellix and Update to Windows 22H2"
(Du kan även söka efter applikationen i Software Center om du inte ser den.)

2. Klicka på “Remove Trellix and Update to Windows 22H2” Tryck på Install (Om du redan har installerat den står det Reinstall, då behöver du inte göra någonting.)

3. När installationen startar kommer det att stå Running Remove Trellix and Update to Windows 22H2. Du kan fortsätta arbeta under tiden men när installationen är klar kommer datorn inom kort att starta om av sig själv. Spara det du behöver innan installationen slutförs.

Efter installation kan du få ett felmeddelande om att virusskyddet är inaktuellt och du ska uppdatera Trellix. Du behöver inte oroa dig, detta är förväntat och meddelandet kommer att försvinna av sig själv. Trellix skall ej uppdateras.

Om du får en ”popup-ruta” gällande Problem med arbets- eller skolkonto rör du muspekaren över meddelandet, då visas en kugghjuls-symbol, tryck på den och sedan på ”Inaktivera alla meddelanden för arbets- eller skolkonto”.

Frågor och svar om Windows10 22H2-uppgraderingen

Vad är det för skillnad mellan nuvarande version och Win10 22H2?
Med den uppdaterade versionen av Windows10 får vi ett säkrare operativsystem. Utseendemässigt är det väldigt små skillnader från den version vi har i dag. Uppdateringar måste göras kontinuerligt för att behålla säkerheten på datorerna. Datorerna kommer också att få en ny antiviruslösning som heter Microsoft Defender. Det innebär att du kommer se att din dator avinstallerar nuvarande antiviruslösningen från Trellix.

Är uppdateringar något som kommer vara återkommande?
Ja. Microsoft uppdaterar kontinuerligt sina operativsystem (exempelvis Windows10) för att kunna erbjuda ökad säkerhet. Vi räknar med att detta kommer att ske varje år. 

Vilka berörs av den här uppgraderingen?
Alla datorer inom kommunen ska uppdateras varje gång det behövs. Uppdateringarna riktar sig till alla som har en personlig dator samt de som administrerar gemensamma datorer på förvaltningarna.

När sker uppgraderingen på min dator?
Uppdateringsprojektet pågår löpande. Uppdateringen finns tillgänglig att ladda ned i Softwarecenter från och med den 21 november. Efter den 4 december blir uppdateringen tvingande och sker utan att du kan schemalägga det. 

Jag kan inte datorer och vill ha hjälp med uppgraderingen. Kan ni hjälpa mig?
Uppdateringen laddas ned automatiskt till datorn en stund efter att du klickat på ikonen i Softwarecenter. När det är klart behöver datorn endast startas om för att det ska vara klart. Om du får problem kontaktar du Servicedesk.

Min dator hängde sig vid installationen. Hur ska jag göra?
Kontakta Servicedesk.

Vad händer om jag inte gör uppdateringen på min dator?
Av säkerhetsskäl ska alla göra uppdateringen. Det är inte valfritt. Efter den 4 december kommer alla datorer som inte uppdaterats med automatik “tvingas” till att uppdatera sig själva. OBSERVERA att du då inte själv längre kan styra till vilken tid som passar bäst, utan då kommer det bara att ske.

Om flera personer använder samma dator, behöver alla gå in och installera Windows 10 (22H2)?
Nej, det räcker med att en person gör uppgraderingen på datorn.

Kontakt

Om du har problem vid installationen, kontakta servicedesk@haninge.se

Vill du veta mer om projektet? Läs på projektsidan

eller kontakta Dan Sturk, projektledare dan.sturk@haninge.se

Senast uppdaterad: 28 november 2023